Matematik

Er dette korrekt? jeg er lidt i tvivl..

01. oktober 2016 af Mm98 - Niveau: A-niveau

Ændring % = (vægt efter - vægt før) · 100)/(vægt før) %


0,0%: (6.5 g - 5,0 g)·100/(6,5 g )=23,07%


0,5%: (5,4 g – 4,3 g)·100/(5,4 g)=20,37%


1,0%: (5,6 g - 5,0g)·100/(5,6 g)=10,71%


3,0%: (3,2 g - 4,0 g)·100/(3,2 g)= - 25%

?Kan det passe at det giver -25%. Jeg er lidt forvirret nu..
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. oktober 2016 af VandalS

Du dividerer med det forkerte af tallene i alle delopgaverne, ellers ser det fint ud. Der er ikke noget galt i at få et negativt tal hvis der forsvinder masse, da du regner i forhold til den oprindelige vægt.


Svar #2
01. oktober 2016 af Mm98

eller skal det give -0,25 % ?

Jeg er ikke helt med :/


Svar #3
01. oktober 2016 af Mm98

Nåårr okay, mange tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. oktober 2016 af StoreNord

Jeg synes #0 ser helt rigtigt ud.

Ændringen skal selvfølgelig være i forhold til, hvad vægten var før.


Svar #5
01. oktober 2016 af Mm98

0,0%: (6.5 g - 5,0 g)·100/(5,0g )= 30%

Skal jeg så skrive 30% eller 0,3 % ? :)


Svar #6
01. oktober 2016 af Mm98

Umiddelbart vil jeg tro at jeg skal skrive 0,3% men jeg er ikke helt sikker. :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. oktober 2016 af VandalS

30%.


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. oktober 2016 af StoreNord

0,3 %  ville være forkert!     Det er  30% også.              23,07%  er det rigtige!


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. oktober 2016 af VandalS

30\% \cdot 5 = 0.3 \cdot 5 = 1.5, som er forskellen mellem 6.5 og 5.

0.3\% \cdot 5 = 0.003 \cdot 5 = 0.015, som ikke har nogen direkte knytning til opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. oktober 2016 af StoreNord

Jeg opgiver. Vælg selv.


Svar #11
01. oktober 2016 af Mm98

Hmm, Nu er jeg helt forvirret :////


Brugbart svar (0)

Svar #12
01. oktober 2016 af VandalS

#11 Vores forvirring opstår af at du i #0 bruger to forskellige talværdier for den samme variabel i din formel. Hvis du kan klargøre, hvilken af værdierne der er den rigtige kan vi blive enige om det rigtige resultat.


Svar #13
01. oktober 2016 af Mm98

Ændring % = (vægt efter - vægt før) · 100)/(vægt før) %

5,0 g - Før

6.5 g - Efter

Var det bedre:)) ?


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. oktober 2016 af VandalS

Så er svaret at ændringen er 30% i forhold til den originale vægt, da

\frac{6.5g-5g}{5g} \cdot 100\% = 30\%,

som du kan tjekke ved at se om

30\% \cdot 5g giver det samme som 6.5g-5g


Svar #15
01. oktober 2016 af Mm98

Okay, mange tusind tak for hjælpen!!

Når jeg så er færdig med at beregne det, så skal jeg vel også skrive hvad jeg kan se osv. Hvad kan være grunden til at vi får et negativ tal i den sidste? Er det pga. massen eller hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #16
01. oktober 2016 af VandalS

Din "vægt efter" er mindre end din "vægt før", så der er gået masse tabt. Ændringen i forhold til din originale masse er derfor negativ.


Svar #17
01. oktober 2016 af Mm98

hvad kan skyldes at massen forsvinder?


Brugbart svar (0)

Svar #18
01. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du har ikke angivet, hvad det er for et materiale, du regner på. Det kunne f.eks. et stykke træ. Det kan optage vand fra luften i fugtige perioder, og afgive vand i tørre perioder. I en fugtig periode vil træets masse stige, og så er ændringen positiv. i en tør periode vil massen falde og ændringen bliver negativ.


Svar #19
01. oktober 2016 af Mm98

Jeg har lavet et forsøg om osmose i kartofler, hvor vi vejede kartoflen før og efter vi lagde den ned i NaCl :)


Brugbart svar (0)

Svar #20
02. oktober 2016 af AMelev

Har du vejet på forskellige tidspunkter - eller ved forskellige NaCl-koncentrationer. Du skriver bare før og efter, men du har 4 datasæt?

Osmose går jo ud på, at udligne kocentrationsforskelle. I dit tilfælde har du fokuseret på NaCl (uden for kartoflen). Det kan måske godt tænkes, at der er stoffer i kartoflen, som vil påvirke den modsatte vej.


Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.