Biologi

Hvorfor har planter flere farvepigmenter i deres thylakoidmembraner?

15. oktober 2016 af simo99 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder lige med en bio-aflevering, og er kan ikke finde noget sted, hvor grunden til overstående spørgsmål er oplyst.. Er der nogen som kan hjælpe? 

Hvorfor har planter flere farvepigmenter?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

De andre farvepigmenter i planter, der ikke er chlorophyl a, bruges som det, der kaldes for "accessory pigments". Chlorophyl b, xantofyl og karoten (der findes også andre) absorberer lys andre steder i spektrummet og giver energien videre til chlorophyl a og fotosystemet. De kan også have nogle andre egenskaber - f.eks. som antioxidanter. 

Hvis der er tale om en konkret opgave, kan du evt. vedhæfte den her. 


Svar #2
15. oktober 2016 af simo99 (Slettet)

Tusind tak det hjalp virkelig med at sætte det i perspektiv! 

Spørgsmålet lyder faktisk bare: Hvorfor har planter flere farvepigmenter? 

Der står så godt nok bagefter, hvad klorofyl bruges til i fotosyntesen, men det er vel egentlig forklaret i at det absorberer lys og danner energi.. ?


Svar #3
15. oktober 2016 af simo99 (Slettet)

Og ved du evt. hvorfor det kan være smart for en plante at have disse forskellige farvepigmentkombinationer?

Jeg er nemlig ikke helt sikker på, om det hænger sammen med at planterne kan udkonkurrerer hinanden? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. oktober 2016 af mathon

Specifikke farvekombinationer i kronblade kan have betydning som signal til deres specifikke insektbestøvere.


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

#2 det er lidt mere komplekst end det, men i bund og grund er det, hvad der sker. Jeg vil gerne uddybe det lidt, hvis det ønskes. 


Svar #6
15. oktober 2016 af simo99 (Slettet)

Det vil jeg super gerne have!


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Chlorophyl og de andre pigmenter sidder i nogle enheder (fotosystemer), der befinder sig i thylakoidmembranen. Disse fotosystemer indeholder et reaktionscenter og et lyshøstningskompleks (proteinkompleks), hvor der er bundet chlorophylmolekyler til. Chlorophylmolekyler opfanger lys, ved en tilpas bølgelængde, hvilket medfører, at en elektron i dem exciteres. Denne excitattionsenergi vil kunne overføres til en anden elektron i et andet chlorophylmolekyle. Herved aktiveres reaktionscenterets chlorophylmolekyler. Herfra vil en elektron afgives til en elektronacceptor, der er enzymet plastoquinon, der vil overføre (exciteret) elektroner til enzymkomplekset cytochrom bf. Dette kompleks optager og afgiver elektroner. Denne elektronstrøm driver en pumpning af H+ fra stroma ind i lumen mod en hydrongradient. Elektronerne videregives til plastoquinon, der giver dem videre til det energifattige fotosystem I. 


Svar #8
15. oktober 2016 af simo99 (Slettet)

Tusind tak! Det gav en bredere forståelsen en den min bog kunne klare. 


Skriv et svar til: Hvorfor har planter flere farvepigmenter i deres thylakoidmembraner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.