Kemi

Formel kocentration

21. oktober 2016 af Jenskristiann - Niveau: A-niveau

"I en cola bestemmes pH til 2,34.
Hvad er den formelle koncentration of fosforsyre hvis vi antager, at pH-værdien udelukkende bestemmes af fosforsyre? 
pKa(1) = 2,12 for fosforsyre."
Jeg er på bar bund..
Jeg tænkte på noget i rening af:
[H3O+] = 10^-pH = 10^-2,34 = 4,57 x 10^-3 M.
Men derfra kan jeg ikke gennemskue, hvad man skal (hvis det overhovedet er rigtigt).


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. oktober 2016 af mathon

                   c_s(H_3PO_4)=10^{\, pK_s-2pH}+10^{-pH}


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. oktober 2016 af mathon

detaljer:
                                               H_3PO_4\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; H_2PO_4^{-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_3O^{+}\, _{\textit{(aq)}}
ligevægtskoncentrationer:      c_s-\alpha c_s                                            \alpha c_s                        \alpha c_s

ligevægtsbrøken
                                                   \frac{ \left [ H_2PO_4^{-}\right ]\cdot \left [ H_3O^{+}\right ]}{\left [ H_3PO_4\right ]}=K_s

                                                   \frac{ \left [ H_3O^{+}\right ]^2}{c_s-\left [ H_3O^{+}\right ]}=K_s

                                                   c_s-\left [ H_3O^{+}\right ]=\frac{ \left [ H_3O^{+}\right ]^2}{K_s}

                                                   c_s-10^{-pH}=\frac{10^{-2pH}}{10^{-pK_s}}

                                                   c_s-10^{-pH}=10^{\, pK_s-2pH}

                                                   c_s=10^{\, pK_s-2pH}+10^{-pH}

                                                   c_s=\left (10^{\, 2{,}12-2\cdot 2{,}34}+10^{-2{,}34} \right )\; M


Skriv et svar til: Formel kocentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.