Dansk

Hjælp! Første terminsprøve!

19. november 2016 af w8 - Niveau: 8. klasse

hejsa.

meget snart får jeg mine første terminsprøver(går i 8.kl), og jeg aner ikke hvad de går ud på. hvad skal jeg have styr på? hvad skal jeg? er der nogle ting, jeg skal være opmærksom på? 

på forhånd tak!


Svar #1
19. november 2016 af w8

nogen der kan hjælpe? 

help is appreciated..:))) I am currently stressing and struggling.


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#0

Tja, der er forskellige typer af prøver i dansk.
Der er tre skriftlige prøver: læseprøve, diktat og skriftlig fremstilling ("skrive stil").
Læseprøven tester, hvordan din læsestrategi er (der er generelt for meget tekst til, man skal kunne nå at læse alt). Et godt tip er at læse spørgsmålet først og derefter krydse af i boksen. Hvis du kender spørgsmålet, kan du nemmere skimte teksten og finde svaret på det, du bliver spurgt om.
Diktat er en blanding af forskellige elementer, der alle baserer sig på retskrivning. Hav styr på nutids-r, kommatering, forskellen på hans / sin / hendes, lægge / ligge, ad / af osv. osv. Desuden skal du også have styr på de forskellige ordklasser.
Skriftlig fremstilling er noget af det, man bruger mest energi på, da de fleste har skrevet et hav af stile igennem skoletiden. Nu bliver det bare formaliseret, dvs. man får stillet nogle (eksplicitte) krav og begrænsninger til, hvad den skriftlige fremstilling skal indeholde. Skal man fx skrive en novelle, hvori der skal indgå eventyrlige elementer, så skal der også være eventyrlige elementer. De kan komme til udtryk i en novelle på forskellig vis, bl.a. igennem kompositionen. Hvad den skriftlige fremstilling skal indeholde, fremgår af opgavesættet.


Svar #3
20. november 2016 af w8

mange tak for dit svar. det halp virkelig meget og det giver et bedre overblik over, hvordan det er terminsprøver foregår. men så har jeg ét til spørgsmål: hvilke 'emner' kan man få i den skriftilig fremstilling? er det typisk noveller? eller er det også andre emner som fx digte, essays, kommentarer, erindringer osv?


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. november 2016 af Bruthos

I et normalt opgavesæt kan du vælge mellem 6 opgaver, der hører til hver sin genre.

Held og lykke.


Brugbart svar (1)

Svar #5
20. november 2016 af Bruthos

Du kan evt. kigge på nogle tidligere opgavesæt på det her LINK


Svar #6
20. november 2016 af w8

Tusind tak, Bruthos! :)


Skriv et svar til: Hjælp! Første terminsprøve!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.