Biologi

Hormonforstyrrende stoffer

15. december 2016 af 1999hjælp (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Alle!

Jeg har svært ved at løse min rapport, da jeg har været meget syg det sidste stykke tid og fraværrende fra skole. Derfor kan jeg ikke sætte mig ind i disse opgaver og vil gerne have jeres hjælp. Det er en rapport med 5 spørgsmål:

1. Forklar, hvilke egenskaber stoffer som ftalater og parabener må have, for at de kan trænge ind i blodkarrene efter påsmøring på hudoverfladen (inddrag figuren som er vedhæftet)

Koncentrationen af naturlige østrogener reguleres præcist af såvel feedbacck-mekanismer som transportproteiner i blodet. Hormonforstyrrende stoffer med østrogenvirkning kan ikke reguleres lige så præcise som naturlige østrogener.

2. Giv en mulig forklaring på, at østrogenlignende stoffer ikke reguleres lige så præcist som naturlige østrogener.

Af citaterne fremgår det, at forsøg med hormonfortyrrende stoffer tilført gravide rotter resulterede i, at 60-80% af afkommet blev født med misdannede kønsorganer.

3. Giv en mulig forklaring på, at hormonforstyrrende stoffer kan være årsag til de observerede misdannelser.

Hormonforstyrrende stoffer er mistænkt for at medvirke til, at børn kommer for tidligt i puberteten. Ved behandling af for tidlig pubertet indsprøjtes et antihormon, der hæmmes udskillelsen af overordnede kønshormoner.

4. Forklar, hvorfor hæmning af udskillelsen af overordnede kønshormoner kan forhindre, at børn kommer for tidligt i puberteten.

5. Diskuter konsekvenserne af, at mennesker udsættes for hormonfortyrrende stoffer tidligt i livet.

Håber i kan hjælpe. Tak på forhånd :)


Skriv et svar til: Hormonforstyrrende stoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.