Fysik

Densitet og vægt

15. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg - Niveau: B-niveau

Håber at i kan hjælpe med denne opgave. jeg er ikke så god til alt det der densitet. 

Opgave 1

Nielsen henter byggematerialer med sin trailer, der højst må laste 300 kg. ladet på traileren måler 1,80 m x 1,20 m.

a) Hvor tykt et lag sand med densiteten 1,8g/cm3 må han læsse i traileren'

b) Hvor mange betonfliser må han læsse på traileren, når flisererne måler 50 cm x 50 cm x 5 cm, og betonen har densitet 2,1 g/cm3


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2017 af peter lind

a) m = ρ*V = 1,8g/cm3*1,8m*1,2m*h < 300

b) massen af en flise er m= ρ*V For antal fliser må der gælde n*m < 300kg 


Svar #2
15. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg

hej peter.

dejligt at jeg nu ved at jeg bruge disse formler, men forstår ikke rigtigt hvordan jeg skal udregne dem.

du har skrevet i opgave a følgende

m = ρ*V = 1,8g/cm3*1,8m*1,2m*h < 300

det jeg har markeret med fed skrift forstår jeg ikke. kan du muligvis forklare det nærmere ;)

i opgave b forstår jeg ikke helt hvad der sker. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar 2017 af peter lind

Venstre side er massen af sandet, højre side er den øverste grænse for hvad traileren kan bære

I b) beregnes massen af en flise antal affliser ganget med massen må så hæjst overstige de 300kg


Svar #4
15. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg

jeg kan simpelhen ikke finde ud af at regne det ud. Kan du muligvis vise mig hvordan du vil gøre. 

hvis jeg beregner massen for en flise efter formlen: m=p*V

så får jeg: m=1,8g/cm3*1,8m*1,2m=3,888. 

det er jo helt i skoven. Kan du hjælpe igen ;)


Svar #5
15. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg

og hvordan ved jeg hvor mange fliser jeg skal gange min masse med uden at jeg kommer over en vægt på 300 kg. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. januar 2017 af peter lind

#4 du skal passe på med enheder. du bør enten omregne de 1,8g/cm3 til kg/m3 eller længderne til cm

#5 Det finder du ved at dividere massen af en flise op i de 300 kg


Svar #7
16. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg

okay, jeg har lige set i min facitliste at opagve a)=7,7 og opgave b)=11 stk.

Jeg kan ikke få et resulatat der tilnærmelsesvis ligner dette. Hvordan skal jeg gøre. jeg har prøvet at omregne længderne 1,80 m til cm og 1,20 m til til cm, men jeg får noget andet end det jeg skal ha´. 

Hvordan skal man løse dem ;)


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. januar 2017 af peter lind

Jeg har jo givet de nødvendige formler, så du må jo enten have lavet en ren regnefejl eller misforstået hvad jeg har skrevet. Kan du ikke levere detaljer om hvad du har gjort ?


Skriv et svar til: Densitet og vægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.