Tysk

Tysk sætning korrekt?

21. februar 2017 af Rensm (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Er i tvivl om jeg har opstillet følgende sætninger korrekt: 

"In ein Märchen ist die Handlung nicht festgelegt und es ist unklar wann und wo es spielt als in dieser Text"


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2017 af Smut1

Okay, prøv først at lave en sætningsanalyse.


Svar #2
21. februar 2017 af Rensm (Slettet)

Ist: verballed

Die handlung: grundled

In ein Märchen: dativobjekt?

Nicht festgelegt: subjektsprædikat?

Er det helt forkert


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar 2017 af Smut1

Verballed: ist, ist og spielt

Grundled: die Handlung, es, es

Fordi du har tre sæt af kryds og bolle, skal der være to kommaer

Første step

"In ein Märchen ist die Handlung nicht festgelegt, und es ist unklar, wann und wo es spielt als in dieser Text"

Er du med?


Svar #4
21. februar 2017 af Rensm (Slettet)

Ja! Det kan jeg godt se. Så sætningen er teknisk set grammatisk korrekt, eller?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. februar 2017 af Smut1

Sætningen er endnu ikke grammatisk korrekt. Jeg ville skrive: ""In einem Märchen ist die Handlung nicht festgelegt, und es ist unklar, wann und wo sie spielt, wie die Handlung dieses Texts"


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. februar 2017 af Smut1

#5 Det er faktisk ikke optimalt at gøre "wie die Handlung dieses Texts" til en indskudt sætning.

Det er vist bedre med: In einem Märchen ist die Handlung nicht festgelegt, und es ist unklar, wann und wo sie wie in diesem Text spielt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. februar 2017 af Stygotius

Da der er tale om en passiv sætning, kan man ikke sige at "festgelegt" er et subjektsprædikativ.

"In einem Märchen ist die Handlung nicht festgelegt, und es ist unklar, wann und wo (es) sie spielt (als) in (dieser) diesem Text spielt"

...........Sætningen er noget  uklar og tåget. Prøv at sige

"In einem Märchen ist die Handlung nicht festgelegt, und es ist unklar, welche Rolle sie in diesem Text spielt"

- - -Hvad vil det i øvrigt sige at en handlng ikke er "fastlagt", og hvad vil det sige at handlingen spiller en bestemt rolle??


Skriv et svar til: Tysk sætning korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.