Andre fag

Hvad kalder man en lektor?

16. maj 2017 af Mig123321 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Ja, hvis personen er klinisk lektor skriver man så fx

"Professor x" eller "Lektor x" eller bare personens navn?

Tak for svar på forhånd!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. maj 2017 af Therk

Her i Danmark skal du ikke bekymre dig om titler på personer, når du henvender dig til dem. :)

Men en lektor er ikke en professor.


Svar #2
16. maj 2017 af Mig123321 (Slettet)

Hvis personen er overlæge, kan jeg så godt skrive Dr. x?

Vil gerne være høflig!


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. maj 2017 af Bjarnesen (Slettet)

Du kan jo bare skrive "Overlæge.... (navn)" eller "Professor...(navn).


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. maj 2017 af AngelOneOne

Hej,

Som #1 skriver, er en lektor ikke nødvendigvis professoer (det udelukker dog ikke at en lektor kan være professor, men det er ikke et krav). I Danmark, er en lektor blot en underviser ved et universitet, en proffesionshøjskole, eller fastansat lærer på et gymnasie (hvis de har en vis anciennitet). Der findes et hav af forskellige slags lektorer inden for et væld af uddannelser og undervisningsgrene. Den nærmeste oversættelse man nok kommer, hvis det skal overføres til engelsk er ordet associate professor (som forøvrigt heller ikke er professor nødvendigvis) på et engelsk/amerikansk universitet.

Men som #1 også skriver, så bruges titler ikke i dagligdagen i Danmark. Hvis man henviser til personen i en artikel, opgave eller lignende, anvender man dog som oftest deres fulde titler og navne (og nogle gange også deres ansættelsessted). "...vist i undersøgelserne foretaget af professor i biokemi ved Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole i København, Peter Petersen".

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hvad kalder man en lektor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.