Fysik

Kasteviddens afhængighed af nogle parametre

20. maj 2017 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Kastevidden for det skråkasts banekurv er vist nedenunder.

x = (2*sin(v)*v20 *cos(v))/(g)

hvor v(vinklen), v0(begyndelseshastigheden) og g(tyngdeaccelerationen) er parametre.

Spg1) Kan man substituere cos(v) med følgende udtryk (A*sin(v)*G)/(F)?

hvor A(arealet), G(G-modulus eller shearmodulus) og F(kraften). Overstående udtryk har jeg fra følgende formel t = G*y.

hvor t(spændingen), G(G-modulus eller shearmodulus) og y(strain). t kan derefter omskrives til (F/A) og y kan omskrives først til (delta(L)/L0) derefter til tan(v) og til sidst til (sin(v)/cos(v)). 

Spg2) Hvordan får man antallet af vindinger(reb eller snor) ind i udtrykket for kastevidden?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2017 af peter lind

1) Nej. Bedre 2sin(v)*cos(v) = sin(2v).

2) Antal vindinger har ikke noget med sagen at gøre


Svar #2
20. maj 2017 af Yipikaye

Hej igen

1) Betyder svaret på spørgsmål ét at det er sin(2v) som kan erstattes med følgende udtryk (F*cos(v)/A*G) i stedet for at cos(v) erstattes med følgende udtryk (A*sin(v)*G)/(F).

Eller betyder det bare at vi kan udtrykke kastevidden som x = (sin(2v)*v20)/(g) i stedet for x = (2*sin(v)*v20*cos(v))/(g)?

2) Angående antallet af vindinger så forestiller jeg mig at man har en torsion catapult og jo flere vindinger eller snoninger der er, jo større kraft kaster catapulten stenen afsted.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. maj 2017 af peter lind

sp1. Dit andet forslag er rigtigt

Giv en ordentlig forklaring på opgaven


Svar #4
20. maj 2017 af Yipikaye

Der er som sådan ikke nogen opgave. Men lad mig prøve at forklare tingene på en anden måde. Hvis jeg samler en sten op med den ene arm for derefter at kaste den opad i luften således at stenen følger banekurven for det skråkast. Så afhænger kastevidden og stighøjden af hvor mange kræfter som jeg lagde i selve kastet. På samme måde må det gøre sig gældende for en katapult. Så hvis vi siger at vi har en torsion katapult hvor det er antallet af vindinger/snoninger og en stofkoefficient for snoren som er afgørende for med hvilken kraft katapulten kaster stenen afsted. Hvorledes ser sammenhængen så ud da?

Så det jeg tænker er at man substituere et af parametrene i udtrykket for kastevidden med noget hvor der indgår kraft og en stofkoefficient(G-modulus). Som vist nedenunder.

x = (2*sin(v)*v20*cos(v))/(g)                         sin(v) = (F*cos(v))/(A*G)

x = (2*F*cos2(v)*v20)/(A*G'g)  

Men hvordan får man antallet af vindinger/snoninger ind i dette udtryk?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2017 af peter lind

det er slet ikke indblandet. v0 er begyndelseshastigheden og kastelængden er alene afhænig af v0 og v. Begyndelseshastigheden er så afhængig af hvordan man kaster. Hvis det er en eller andn maskine der gør det, må du komme med en mere præcis og detaljeret beskrivelse af den maskine


Skriv et svar til: Kasteviddens afhængighed af nogle parametre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.