Fysik

Dopplereffekt og Hubbles Lov

21. maj 2017 af hejmeddigvenner (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, 

Én som kan forklare mig forskellen mellem dopplereffekten og Hubbles Lov? 
Jeg synes selv, de virker ret ensartet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2017 af hesch (Slettet)

Dopplereffekt er et konstateret fænomen.

Hubble har så formuleret en lov ang. fænomenet, matematisk.

Hubble forklarer det bagvedliggende i fænomenet.


Svar #2
21. maj 2017 af hejmeddigvenner (Slettet)

#1

Dopplereffekt er et konstateret fænomen.

Hubble har så formuleret en lov ang. fænomenet, matematisk.

Jeg kender til formlen ang. Hubbles lov, dog er jeg bare i tvivl, da det står skrevet i min bog, at: 

Doppleeffekt: Når en stjerne eller galakse bevæger sig længere væk fra iagttager (grundet universets udvidelse vel) = Større bølgelængde = Rødere lys 

Hubbles Lov: Sammenhæng ml. galaksernes afstand og rødforskydningen, jo længere væk en galakse befinder sig, desto rødere er dens bølgelængde //propotional sammenhæng. 

Jeg forstår ikke rigtig hvor forskellen fremkommer? Altså Hubbles Lov stemmer jo overens med dopplereffekten tænker jeg?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. maj 2017 af peter lind

Dopplereffekten er en ændring af frekvensen som følge af en hasitghed. Den gælder for alle bølger. Specielt for gallakser bruges den til at måle gallaksers hasighed


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2017 af hesch (Slettet)

Jo, men det var vist netop Hubble, der opdagede at universet udvidede sig, endog accelererende, hvilket overraskede astronomerne på den tid, hvor man formodede at tingenes tilstand var mere stabile, at universet ville stoppe expansionen, og ville trække sig sammen igen til et nyt "Big Bang".

Det er årsagen til at man nu snakker om mørkt stof og mørk energi, for man har svært ved at forklare det anderledes.

Jeg er ikke ekspert her.


Svar #5
21. maj 2017 af hejmeddigvenner (Slettet)

Tak for jeres svar. Så den formulering jeg har fået givet vdr. Dopplereffekten er forkert? 

Også har jeg lige endnu et spg: Ved afstandsbestemmelse mht. Hubbles - Hvordan gør man dér? 

Benytter man formlen for flugthastighed - Altså V= H*d og isolerer? 

Det giver bare ikke megen mening, da d vel ikke er et udtryk for hastighed og H er en konstant


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. maj 2017 af peter lind

v er hastighed ikke d. d er afstanden til gallaksen


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. maj 2017 af hesch (Slettet)

Man skal jo kende bølgelængden som det udstrålede lys ved kilden har, førend en hastighed kan bestemmes.

Sådanne galakser fylder jo en del og har mange stjerner. Af den grund kan man måske statistisk antage en konstant bølgelængdesammensætning for en galakse, og med den antagelse/forudsætning kan hastigheden bestemmes.

Man har udstyr, der kan måle bølgelængder extremt nøjagtigt. I fysikkens verden er noget af det man kan måle mest nøjagtigt: tid. ( Tiden for en periode ).


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. maj 2017 af AngelOneOne

Hej,

Man kan beregne D ved flere forskellige metoder, bl.a. parallaksemetoden, spektralmetoden, spektroskopi metoden, Cepheid (I) og Cepheid (II) metoden. De forskellige metoder bruges til forskellige afstande.

Det er måske også værd at notere, at Doppler-effekten ikke kun beskriver rødforskydning (selvom det er det hyppigste i universet). Der findes også den såkaldte blåforskydning, altså når et objekt bevæger sig MOD observatøren.

Hvis det er noget du skal bruge i en rapport, er det måske også vigtigt at formlen skrives helt korrekt:

v=H_{0}\cdot D

Hastighed er altid lille v, for ikke at forveksle med stort V, der er symbolet for volumen. H0 er Hubbles konstant og svarer til den værdi af H (ofte benævnt Hubble-parameteren, hvis værdi er tidsafhængig) i Friedmann-ligningerne, der opnås på observationstidspunktet. Denne værdi er den samme overalt i universet for en given konformel tid. D er afstanden målt i Mpc=Megaparsec (1 Mpc = 3,262 millioner lysår eller 3,262 • 106 lysår)

Det Christian Doppler beskrev var, at jo længere væk et objekt er fra iagttageren, desto hurtigere forekom det at bevæge sig (bort) fra iagttageren, og desto mere rødforskudt var lyset. Det Hubble opdagede var, at der en lineær sammenhæng mellem afstanden til objektet og dets hastighed, og dette forhold satte Hubble så på den simple matematiske formel ovenfor. Du skal dog være opmærksom på at der stadig regnes på den nøjagtige værdi af H0. Den er i perioden mellem 2003 og 2013 blevet beregnet af flere forskellige projekter, der er kommet frem til så forskellige værdier som 67,15 km pr. sekund pr. megaparsec (2013) og 77 km pr. sekund pr. megaparsec med en usikkerhed på 15% (2006) og nogle der ligger der imellem.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Dopplereffekt og Hubbles Lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.