Historie

HASTER,kildekritik og første eller anden håndskilde???

25. maj 2017 af emmaserigstad - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har to spørgsmål. Jeg sidder med en opgave omkring 2. verdenskrig hvor jeg skal analysere en kilde som hedder: Hartvig Frisch beskylder frihedsrådet for mord. Mit spørgsmål er om det stadig er en førstehåndskilde selvom Hartvig Frisch aldrig har været frihedskæmper og aldrig har dræbt en stikker, men han levede under 2. verdenskrig?

Mit andet er spørgsmål er om det gør en kilde utroværdig hvis den kun er holdningspræget? 

Håber i vil hjælpe 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2017 af Roxanna

Hej

Er det muligt at du på en måde kan indsætte kilden herind, så jeg kan kigge på det? 


Svar #2
25. maj 2017 af emmaserigstad


Svar #3
25. maj 2017 af emmaserigstad

Det er den her kilde(:


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. maj 2017 af Roxanna

Så vidt jeg forstår det, er det en andenhåndskilde da det jo netop er et uddrag af en avis. Men taget i betragtningen af at Hartvig Frisch netop er med i interviewet der er beskrevet i avisen, ville jeg sige det er en kilde indeni en kilde? 

Men jeg ville nok sige det er en andenhåndskilde. 

Mit andet er spørgsmål er om det gør en kilde utroværdig hvis den kun er holdningspræget? 

Altså det kommer jo an på om teksten KUN fokusere på at være holdningspræget, eller er det egentlig de begivenheder, de ting folk siger osv. som gør det holdsningspræget? Hvis det er det første, ville jeg nok sige det ville gøre den mere eller mindre "iscenesat" og måske derfor utroværdig. 


Svar #5
25. maj 2017 af emmaserigstad

altså hele artiklen er jo et interview baseret på et radiointerview men Hartvig Frisch er med i begge, så gør det, det til en kilde inde i en kilde? 

men kan man godt sige at det er en anden håndskilde da Hartvig Frisch ikke selv var frihedskæmper og derfor ikke har udført stikkerlikvideringer?


Svar #6
25. maj 2017 af emmaserigstad

kan man også godt nævne en utroværdighed i det at han drager tråde mellem fasicmen i italien og frihedskæmperne, siden de to ting ikke er det samme, eller er det en dårlig ide at nævne? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. maj 2017 af Roxanna

Den er ret svær den her. 

Nej, det er jo en andenhåndskilde, fordi .....

"En andenhåndskilde er en kilde udarbejdet af en person der ikke selv har oplevet det, der berettes om, men har fået oplysningerne fra andre steder (personer, aviser....)" - kilder.dk 

Og til dit spørgsmål: 

Det ville være en god ting at nævne om indholdet i kilden - Altså det kunne fremhæve hans synsvinkel og hans syn på situation. - Hvorvidt det gør den utroværdig, er jeg ikke sikker på så jeg vil hellere lade være med at svare på det. 


Svar #8
26. maj 2017 af emmaserigstad

kan man så sige at selvom det er et interview baseret på en radiosamtale, er det en primærkilde da den ikke bruger andre allerede dokumenterede kilder og da hartvig frisch er med i det? 


Svar #9
26. maj 2017 af emmaserigstad

og er det et levn eller en beretning? 


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. maj 2017 af Roxanna

Hej! 

Ja det er helt fint det du siger #8. 

Hvorvidt det er et levn og beretning, tør jeg ikke udtale mig om, hmm. 


Skriv et svar til: HASTER,kildekritik og første eller anden håndskilde???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.