Matematik

monotoniforhold - Nspire- hvad har jeg gjort forkert????

20. august 2017 af Mm98 - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg har brug for hjælp til en opgave, som jeg er igang med at lave på TI-Nspire. 

Det ville være rart hvis i gad at se den vedhæftede fil, og fortælle mig hvad det er jeg har gjort forkert, fordi jeg kan nemlig ikke forstå hvorfor programmet bliver ved med at skrive: x=e

Tak :) 

Vedhæftet fil: 2017-08-20 (1).png

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. august 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. august 2017 af mathon

a)

fortegnsvariation
for f{\, }'(x)\!:               +         0           -
                 0___________e__________
monotoni                        max
for f(x)\!:       voksende           aftagende


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. august 2017 af mathon

b)
             \small \small A=\int_{1}^{10}f(x)\, \mathrm{d}x=\tfrac{1}{2}\cdot \left [\ln^2(x) \right ]_1^{10}=2{.}65


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. august 2017 af StoreNord

#0    Du har ikke gjort noget forkert.

Maximum er i ca x=2,7 eller helt præcist e.         Maximums-værdien er f(e).

e er grundtallet for den naturlige logaritme.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. august 2017 af Mathias7878

Du har gjort det rigtigt men huske at tjekke i hvilke intervaller f'(x) er aftagende og voksende, ellers har du ikke besvaret spørgsmålet fyldestgørende..

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. august 2017 af Mathias7878

Desuden behøves du ikke at skrive opgavebeskrivelsen op. Du kan bare skrive, hvad du gør og hvorfor du gør det. 

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. august 2017 af StoreNord

Kun det grønne areal!monotoniforhold - Nspire.png


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. august 2017 af mathon

b) detaljer:
                    \small \int _0f(x)\, \mathrm{d}x=

                    \small \int _0\tfrac{1}{x}\cdot \ln(x)\, \mathrm{d}x=\ln(x)\cdot \ln(x)-\int_0 \ln(x)\cdot \tfrac{1}{x}\, \mathrm{d}x

                    \small 2\int _0\tfrac{1}{x}\cdot \ln(x)\, \mathrm{d}x=\ln^2(x)

                    \small \int _0\tfrac{1}{x}\cdot \ln(x)\, \mathrm{d}x=\tfrac{1}{2}\ln^2(x)


Svar #9
21. august 2017 af Mm98

Jeg har aldrig rigtig forstået det med monotoniforhold, og hvordan jeg skal skrive det (altså forklarer det) 
Jeg kan se at @mathon har i #2 skrevet ind hvornårf(x) er voksende og aftagende, men er der ikke en anden måde man kan skrive det på?

Da maksimum er 2,7 er den så aftagende eller voksende? Jeg forstår det ikke rigtigt 


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. august 2017 af StoreNord

f(x) er voksende på intervallet ]0,e[

den er 0.37 i  x=e

og den er aftagende på intervallet ]e,∞[


Svar #11
21. august 2017 af Mm98

#10 Mange tak, men hvordan kan du se det? Jeg vil nemlig gerne selv kunne se og forstå det.. men jeg synes bare ikke at jeg fatter det.. :/


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. august 2017 af StoreNord

Svar #7       har et fint billede af grafen.

Punkternes talværdier står til venstre. Og det grønne areal er M.

Billedet er lavet med Geogebra.


Brugbart svar (1)

Svar #13
21. august 2017 af Mathias7878

#11

Du finder lokale ekstrema for din funktion ved at løse ligningen f'(x)=0. Det får du så i dit tilfælde til at være e, som er lig 2,7 ca.

Derefter skal du tjekke fortegnsvariationen for f'(x), hvilket du gør ved at indsætte tal før og efter dit fundne ekstrema ind i f'(x).

Indsæt f.eks. x=1 ind i f'(x) og x=3 ind i f'(x). Du vil så, ifølge #10, finde ud af, at f'(1) = noget positivt og f'(3) = noget negativt.

Derfor vil f(x) være voksende i intervallet ]0,e[, fordi f'(x) er positiv fra 0 til og med e, men negativ mellem e og uendelig, fordi f'(3) er negativ.

Giver det mening?

- - -

 

 


Svar #14
22. august 2017 af Mm98

#11

Tusind tak for den korte og meget præcise forklaring! Der er så mange folk, der har prøvet at forklare mig dette, men jeg har aldrig rigtig forstået det... tusind tak skal du have!! :) PS. et lille spørgsmål: er det ligegyldigt hvilket tal man benytter? altså kunne jeg bruge 2 og 9 eller 2 og 3 i stedet?


Brugbart svar (0)

Svar #15
22. august 2017 af Mathias7878

Ja, det er fuldstændigt ligegyldigt, hvilke tal du bruger. De skal bare være før og efter dit fundne ekstrema. Dog er der nogle tilfælde, hvor det f.eks. ikke er muligt at bruge 0, da nogle funktioner ikke er defineret i 0.

- - -

 

 


Skriv et svar til: monotoniforhold - Nspire- hvad har jeg gjort forkert????

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.