Bioteknologi

Blodtypebestemmelse

11. oktober 2017 af hhha111 - Niveau: A-niveau

Hej. 

Jeg har et par opgaver som jeg har en smule sværet ved, håber at der er nogen som kan hjælpe.

1. Kan to forældre, der har blodtype Arh+ og Brh+, få et barn med blodtype 0rh- ? der skal indgå et kydsningsskema i argumentationen. 

- Altså forældrene kan godt få et barn med 0rh- (ikke stor sandsynlighed) men hvordan opstiller jeg et krydsningsskema der viser det ? 

2. Kan en mand med blodtype 0,rh- udelukkes som far til et A, rh+ barn ? der skal indgå et krydsningsskema i argumentationen.

3.Kan han udelukkes som far til et AB,rh- barn ? der skal indgå et krydsningsskema i argumentationen.

4. Før man fandt ud af at producere D-antistoffer, blev rhesus negative kvinder med rhesus positive partnere kun anbefalet at få et barn, fordi man observerede mange aborter ved efterfølgende fødsler, forklar hvorfor?

// mange tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2017 af Dulugtergrimt

1) Opstil krydsningsskema for hhv AB0 og for rhesus-faktoren. Når du har gjort det, skriver argumentet sig selv
2) Nej. Krydsningsskemaer for AB0 og for rhesus-faktoren giver svar på hvorfor
3) Ja. Samme som ovenstående
4) Det kan du finde på nettet. Skriv rhesus+graviditet, og så spytter google det ud for dig.

De tre første opgaver handler om at du skal lære at lave krydsningsskemaer. Linket er til et eksempel. Yderst til venstre skriver du i den lodrette søjle den ene forælders genotype. Horisontalt øverst skriver du den anden forælders. Derefter skriver du selve krydsningen af forældrenes arvemateriale forneden.

https://mbbio.wikispaces.com/file/view/Skærmbillede_2011-01-26_kl._23.32.26.png/196342222/300x125/Skærmbillede_2011-01-26_kl._23.32.26.png

Svar #2
17. oktober 2017 af hhha111

Mange tak for hjælpen 


Skriv et svar til: Blodtypebestemmelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.