Studiebolig

KBH - Studiebolig - råd og erfaringer

22. december 2017 af KBHstudiebolig (Slettet)

Hej,

Vi er to personer der på nuværende tidspunkt går i 3.g i Jylland. Vi tager dernæst et sabbatår (rejser verden rundt), og har herefter planer om at flytte til KBH og starte henholdsvis på KU og RUC (SEP 2019). 

Vi har nogle spørgsmål i forbindelse med at flytte til KBH, som vi håbede at nogle af jer kunne svare på: 

A. SU er ca. 12.000 kr. samlet for os begge før skat, er det realtisk at kunne skaffe en lejlighed/bolig til os med dette budget - det forventes ikke at være i KBH, men med under 45 min med offentlig transport eller cykel. 

B. Hvilke portalers ventelister er relevant at opskrive os på, hvor ventelisten ikke er så langt, at vi ikke kan nå at få en bolig inden 2019?

C. Hvilke områder i København og dets omegn vil I anbefale for studerende at søge/bo i? (Begrund gerne svaret)

D. Det er en del dyre at bo i Sjælland sammenlignet med Jylland, så hvor meget skal vi CIRKA forvente at bruge på bolig/lejlighed for to personer om måneden? Både i forhold til leje, men også andre udgifter? 

OBS: Vi har tilsammen 45.000 kr, som vi kan anvende til bla. depositum og 3 måneders leje, og kollegie er ikke vores første prioritet. 

Andre råd omkring at flytte til KBH, skabe netværk, eller livet i KBH som studerende osv. modtages med kyshånd. 

Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. december 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kender ikke så meget til boligmarkedet, bortset fra, at huslejen oftest er meget høj i KBH. For studieboliger vil jeg tro, at den er højest nærmest uddannelsesstederne.

Derimod kender jeg en del til den offentlige trafik og til cykling i KBH og omegn. Da den ene af jer har valgt RUC, kan det være en fordel at se efter noget i Roskilde eller nær en station på strækningen Roskilde KBH. Her har Valby og Høje Tåstrup S-Togsstation og fjerntogsforbindelse med Roskilde. Glostrup, Hvidovre og Rødovre ligger på samme bane, men har kun S-Togsstation. Pas på. Hvidovre er så stor, at den går helt over til Køgebugtbanen.

Det kan være, at der er muligheder langs busrute 600S, der går mellem Roskilde og Hillerød. Den krydser frederikssundbanen i Ølstykke. Den giver faktisk mulighed for at vælge Hillerød, hvis I slækker på tidskravet.

Det er ikke helt let at sige præsist, hvor lang rejsetid, der er til KU, da det er spredt over KBH. F.eks. Havde jeg i sin tid problemer med at nå fra den ene forelæsning til den anden fra HCØrstedinstituttet i Nørre Allé til Niels Bohr Instituttet på Blegdamsvej. Det krævede 15min, så enhver forsinkelse betød, at jeg kom for sent. Hvis I ser det på kortet, vil i undre jer, men forklaringen er problemer med tæt biltrafik. Vær opmærksom på supercykelstierne. De gør det en del nemmere at komme frem, og mindst én af dem går langt udenfor Københavns Kommune. Jeg har benyttet den i Hvidovre. Der kommer efterhånden flere til.

God jagt og god jul


Svar #2
26. december 2017 af KBHstudiebolig (Slettet)

Hej igen, tusind tak for dit svar. Vi vil forsøge at kigge på de ruter/steder, som du har anbefalet. Andre svar/råd/erfaringer på emnet er mere end velkommen. 


Skriv et svar til: KBH - Studiebolig - råd og erfaringer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.