Studiebolig

9. klasse kaos

30. juni 2023 af Astahjd
Hej jeg er en pige på 14 år der efter sommerferien starter i 9. klasse. Jeg er mega nervøs af så mange grunde og jeg kunne godt bruge noget rådgivning til hvordan man bliver klar. Mine karakterer er egentlig slet ikke dårlige og nogle ville nok kalde mig stræber. Jeg er ret ambitiøs inden for min uddannelse og efter folkeskolen har jeg fået plads på flakkebjerg efterskoles science linje. Efter det vil jeg gerne tage en HTX uddannelse måske i noget kemi/biokemi agtig. Er der nogle der har gode råd til hvordan jeg kan holde mit fine snit på 10,12 med 12 tallet i mat, F/K, biologi, Geografi og dansk samtidig med at jeg kan dyrke min passion for videnskab og på at blive studieparat?

På forhånd tak.

-A

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juli 2023 af ringstedLC

- Du har forbedret dit i forvejen fine snit indenfor det sidste halve år.

- Du har en plan for de næste to år og derefter,

så "kaos" ligger vel ikke lige om hjørnet, hvis du fortsætter i samme gear.

Men måske skulle du "lære" at holde ferie. Lad "toget" holde ind på et sidespor og lav nogle helt andre ting end du gør til hverdag.


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. juli 2023 af Christianfslag

Det ser ud til at du har mere en rigeligt styr på din uddannelse. Jeg synes det lyder yderst fornuftigt både med fagrelevant efterskoleophold og efterfølgende uddannelse på teknisk gymnasium.

Hvis blot du følger med som du allerede har gjort hidtil så bør der ikke været problem med at bibeholde gennemsnittet, samtidigt med at forblive studieparat (hvilket du umiddelbart bestemt er).

Lad dig slå løs med din nysgerrighed indenfor videnskab. Find interessante faglitterære bøger og lad dig begå på den videnskabelige sektion af YouTube.

God sommerferie.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juli 2023 af MandenMedMangeHatte

#0 Er du nervøs for om du kan fastholde karaktererne på 10/12 i de fag du nævner? Karakteren er jo et udtryk for hvor "god" man er til de fag. Mere præcist er det et udtryk for hvor meget eleven opfylder de faglige mål. Du kender forhåbentlig dig selv godt nok til at vide, om du faktisk er god til fysik/kemi, dansk, osv..

Ellers må du jo lægge de kræfter i der skal til, for at holde karaktererne hvor de ligger.


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juli 2023 af lakk (Slettet)

Du kan holde snittet ved selvfølgelig at følge grundigt med i undervisningen, svare læreren i undervisningen, lave dine lektier hver dag og vigtigst af alt -> forstå, neskrive og lære hele pensum til de forskellige fag. Hvis du træner at blive mere disciplineret allerede i folkeskolen, så vil det helt sikkert også hjælpe dig i gymnasiet senere hen, hvor man ikke kommer sovende til et højt snit. Så hvis du allerede nu lærer at arbejde hårdt i skolen, så er du rigtig godt klædt på til at kunne lære at arbejde hårdt i gymnasiet. Vær også obs på at træne det med at sige noget i timerne rigtig meget, fordi det betyder enormt meget for dit snit i gymnasiet senere hen.

Din passion for videnskaben kan du jo også dyrke ved siden af. Fx når du læser lektien til et naturvidenskabeligt fag, så kan du jo google dig frem til endnu dybere viden om det emne, som du læser om/se nogle videoer om emnet.


Skriv et svar til: 9. klasse kaos

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.