Fysik

Fysik - eksamenssæt

12. januar 2018 af Esrac (Slettet) - Niveau: A-niveau

Håber i kan hjælpe mig med disse opgaver da jeg gerne vil øve mig i dem..Håber i kan finde ud af det 
Opgave: 
Tidligere tiders gasbeholder opbevarede gassen ved et stort set konstant tryk derfor skulle disse gasbeholdere kunne udvide sig og trække sig sammen i takt med mængden af gas i beholderen 

Beholderen består af en metalcylindere lukket i den ene ende og åben i den anden. Cylinderen er anbragt med den åbne ende under vand 

Bredden på cylinderen er 20m og længde 7 m 

I takt med at beholderen fyldes, løfter gassens tryk beholderen op, s rumfanget over vandet bliver større. Cylindere holdes udelukkende oppe af gassens tryk 

Gassen kan regnes som en ideal gas med cp= 50 j/mol*K 

Vi vil regne på gassen i beholdren, en dag hvor trykket udenfor beholdren er 98.1 kPa, mens trykket inden i beholdren er 99,2 kPa. 

A) Bestem massen af cylinderen 


Beholderen og gas er 12 grader celsius, men varmes senere op af solen, hvorved cylinderen hæver sig 15 c. Trykket inde i beholderen er uændret. 

B) forestil dig, at din lillebror, som går i 1 g, siger ”jamen når gassen bliver varmere, så stiger trykket. Det siger idealgasligningen selv!” Skriv en forklaring, som kan overbevise ham om, at trykket i denne beholdere er konstant, selv om gassens temperatur vokser. 

C) bestem det arejde, som gassen har udført 

D) Bestem den varmeenergi, gassen har modtaget ved solens opvarmning af beholderen.


Skriv et svar til: Fysik - eksamenssæt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.