Generelt

Input til valg af B-fag

08. januar 2019 af Xzebetz

Hejsa,

Håber på lidt god input. Jeg har været i gang med at afslutte en HF via online fag. Pga. fejl/forvirring omkring merit, så har jeg fået at vide, at jeg mangler at gennemføre et B-fag. Jeg havde ellers fået at vide jeg nu var jeg færdig.

Derfor er jeg ved at kigge på et B-fag jeg kan gennemføre, online. Da jeg har et fuldtidsjob ved siden af, så kigger jeg på det fag som vil være nemmest at gennemføre. Ikke nødvendigvis fagligt, men det tidsmæssige kombineret med det faglige. Jeg har hovedet skruet fint på, så jeg kigger efter det fag der som udgangspunkt (alt er subjektivt) vil være nemmest at tilgå kombineret med læsestoffet er mindre.

F.eks. har jeg nok fravalgt Spansk B, da det der er opgjort til ca. 40 timer pr. modul (der er 8 moduler), da man skal forvente at lave 5 skriftlige opgaver pr. modul og læse ca. 300 sider.

Jeg har lige gennemført Dansk A online, og det var ikke så sjovt da jeg skulle læse rigtig meget tekst.

Til sammenligning er Biologi opgivet til ca. 20 timer pr. modul, med 30 sider tekstlæsning og 3 skriftlige opgaver.

Jeg står og skal vælge imellem:
 

Spansk B, opgivet tidsforbrug pr. modul 40 timer (sikkert udelukket)
Biologi B, opgivet tidsforbrug pr. modul 20 timer
Kemi B, opgivet tidsforbrug pr. modul 20 timer
Religion B, opgivet tidsforbrug pr. modul 15 timer (lyder keeeeedeligt, men tidsmæssigt ikke meget)
Samfundsfag B, opgivet tidsforbrug pr. modul 35 timer

Håber der er nogen der kan belyse fagene lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2019 af KandePande (Slettet)

Tænker at vi alle selv har forskellige meninger til alle fag, men hvis jeg skulle vælge, havde jeg uden tvivl valgt religion. Har aldrig taget fag online, så kan dog ikke sige, om det bliver super kedeligt, men i forhold til de andre fag, så er det generelt et rimelig let fag. 

Spansk er selvfølgelig et sprogfag, der kræver at du lærer alle mulige nye former for grammatik osv, som til tider kan være fuldstændig uoverskuelige at have i hovedet, så det ville være rigtig hårdt, forestiller jeg mig. Jeg har haft det i 3 år nu og er stadig ordentlig forvirret, hahah.

Biologi og kemi består begge meget af tal og nye metoder, samt reaktioner og observationer. Jeg ved dog, igen, ikke hvordan det foregår når det er online, hihi. Lige med dem kan jeg ikke sige så meget )':

Samfundsfag er, i mit hoved, meget tungt. Bla bla partier bla bla velfærd bla osv, men hvis det er en ting der interesserer dig, ligger det måske mindre tungt hos dig! Der er mange statistikker og synopser, som i den grad ikke lå godt hos mig.

Religion er legit bare "historier". Rigtig kedeligt fag, i denne ateists mening, men overskueligt. Det er bare historier og levemåder man skal huske og så er det det. Jeg syntes det var et hyggeligt fag, selvom det ikke interesserede mig specielt - men alt dette er selvfølgelig bare min mening!

Ved ikke om det var denne slags input du søgte efter, men det er lige hvad jeg har.

Håber du finder noget godt!!


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. januar 2019 af WonderWoman

Jeg vil give KandePande ret i, at religion helt klart ville være det bedste i forhold til den situation, som du står i lige nu. For det første er det rimelig let, for det er en masse historier, symbolik osv., som er rimelig kedeligt, men stadig relativ nemt.

Spansk synes jeg, du skal udelukke, fordi der ligger alt for meget arbejde i det, hvor det kræver, at du virkelig har styr på grammatikken og alt muligt andet, som du nok ikke har tid til, da du har et fuldtidsjob.

Nu ved jeg ikke, om du er virkelig glad for samfundsfag eller ej, men faget kræver, at du skal læse en hel del, hvor du b.la. skal have styr på alt muligt med ideologier, sociologi, økonomi osv. 35 timer lyder ret meget, så hvis jeg var dig, ville jeg helt klart udelukke det.

Biologi lyder også okay, fordi der ikke er så meget læsning og færre afleveringer, end der er i de andre fag. Hvis du er glad for biologi og føler, at du godt kan gennemføre de moduler, der er, så kan du jo vælge det.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. januar 2019 af Smut1

Du kan jo også undersøge eksamensformerne, hvis eksamen betyder noget for dig.

Hvis eksamen er ligegyldig, eller du bare gerne vil slippe for undervisning, kan du ansøge om at tage faget som selvstudie (dvs. uden opgaver osv.). Da jeg var selvstuderende online, havde jeg stadigvæk adgang til "opgavebanken", jeg havde bare ingen lærer, men find lige ud af, hvordan det foregår hos jer, hvis du er interesseret.


Svar #4
15. januar 2019 af Xzebetz

Tak for svarene,

De kom dog lidt sent, da jeg skulle tilmelde senest den 14. januar. Så jeg tilmeldte mig Samfundsfag B online. Selvom læse mængden er større, så havde jeg det indtryk at det ville være nemmere at tilgå og har min interesse en smule. Religion droppede jeg, for det siger mig intet. Jeg gider ikke bruge det næste halve år på at læse tekster jeg synes er dødkedelige. Har været igennem det med dansk A. 

Biologi og Kemi kræver at man møder op til laboratoriedage, som er placeret på 2 x weekender. 

Så må jeg se om jeg fortryder, men uanset hvad så kommer jeg nok igennem det. 

Smut1--> Har taget en del online fag, og hvis ikke man laver modulerne så bliver man udmeldt. Ihvertfald hos KVUC. Har været bagefter mange gange, og de sender mails ud om at man skal få dem lavet ellers bliver man udmeldt. Selvom man ikke får SU.


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. januar 2019 af Smut1

#4 Okay, det kan godt være, at du ikke kan bruge svarene til noget længere, men jeg må alligevel lige pointere, at der er alverden til forskel på at være "selvstuderende" og "studere online". Når du studerer online, har du ret til at få en eller anden form for undervisning.

Når du er selvstuderende derimod, har du kun ret til vejledning jf. lovens § 53, og til at deltage i "laboratoriekurser" jf. lovens § 53,  medmindre du er berettiget til merit. Med andre ord behøver du ikke at lave noget fagligt eller at have kontakt med din underviser. Det kan godt være, at KVUC har valgt, at de gerne vil have, at deres selvstuderende elever modtager ekstra hjælp, men de skriver selv: "Som selvstuderende på HF går du til eksamen i de fag, du er tilmeldt, uden at modtage undervisning".

https://kvuc.dk/uddannelser/hf/hf-selvstudie/

https://kvuc.dk/uddannelser/hf/hf-selvstudie/

"Kapitel 5

Institutionens vejledning m.v. for selvstuderende

§ 49. Institutionen giver selvstuderende, jf. lovens § 53, faglig vejledning, som kan gives individuelt eller i grupper af selvstuderende.

Stk. 2. For selvstuderende, som ønsker at aflægge prøve i de fag, som er nævnt i bekendtgørelsens bilag 2, indgår laboratoriekurser i den faglige vejledning efter lovens § 53. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udpeger et antal institutioner øst og vest for Storebælt, som mindst en gang årligt afholder disse laboratoriekurser, jf. bekendtgørelsens bilag 2. Styrelsen offentliggør på hjemmesiden, hvilke institutioner den udpeger."

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=191190


Svar #6
15. januar 2019 af Xzebetz

Hej Smut1,

Det er 100 % ikke sådan KVUC kører det. Og jeg ved ikke om HF-online er kategoriseret som selvstudie. For det er et forløb hvor der er tilknyttet lærere. Det hele foregår bare online. Det vil sige, at jeg til enhver tid kan få hjælp og vejledning, men det skal bare ske via mail. 

Så har de et par enkelte seminarer som man kan møde op til, men det er det.

For Biologi og Kemi (jeg tog C niveau i begge online), der er jeg sikker på at der var mødepligt ved laboratoriedagene. De krydsede os af. 

Herudover har jeg været bagud i en del fag og er også tidligere blevet udmeldt pga. manglende aktivitet.

Dansk A måtte jeg tage over 2 omgange. Første gang kom jeg bagud og stoppede med at lave modulerne. Her blev jeg udmeldt og skulle ind til en snak med dem for at få lov til at tage faget igen. Det var min opfattelse at jeg fik dispensation til at tage faget igen. Jeg fik at vide, at man ikke bare kan blive ved med at forsøge, men at man har 1-3 forsøg alt efter KVUC's vurdering.

Senest i Dansk A var jeg bagud med 3 moduler og fik en mail om at hvis ikke disse var lavet inden for en frist blev jeg udmeldt.

Fælles for alle de fag jeg har oplevet at være bagud med er, at der er sendt breve ud om udmeldelse ved manglende aktivitet.

Jeg ved så ikke om det er fordi at HF-online ikke er at anskue som selvstudie, da der er moduler med afleveringsfrister samt en lærer tilknyttet vi kan skrive til og få vejledning.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. januar 2019 af Smut1

Nej, det er ikke "selvstudie", det du omtaler i #6, men som du selv siger "online studie", idet der er "moduler" osv. Det er bare vigtigt at vide, at begge dele eksisterer og at begge dele er en mulighed. 


Skriv et svar til: Input til valg af B-fag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.