Generelt

Dumpe 2.g

09. maj kl. 11:39 af Heydig123

Hej allesammen.

Jeg er pt i gang med at dumpe 2.g, jeg har læst nogle ting herinde om, det er muligt at stadig rykke op selvom ens snit ikke er godt nok. Jeg har haft nogle private årsager til jeg ikke har kunne fokusere så godt i 2.g og derfor er mine karakter faldet meget. Jeg ved godt private årsager ikke er en undskyldning, men ville bare høre om nogen har erfaring med stadig at kunne rykke op til 3.g selvom ens snit ikke er godt nok.

Håber i ville svare med jeres meninger og oplevelser med det samme.


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. maj kl. 12:37 af apricotx

Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at tale med din studievejleder. 

Overvej også om det overhovedet er en god idé at rykke videre til 3.g. Måske er det bedre at tage 2.g igen?  Hvis du får muligheden for at fortsætte i 3.g, har du så overvejet, hvordan du indhenter det manglende fra 2.g? Man begynder jo ikke forfra, men bygger ovenpå. Private forhold er bestemt en undskyldning, men er de blevet bedre? Får du hjælp nu? 

Du har ikke krav på at rykke op i 3.g, hvis du faktisk dumper 2.g, men jeg er sikker på, der nu og da gøres undtagelser.


Svar #2
09. maj kl. 12:40 af Heydig123

De private årsager til jeg ikke har kunnet fokusere så godt, er blevet bedre nu her lige til sidst i 2.g
Jeg vil rigtig gerne komme videre til 3.g
Jeg har snakket med studievejlederen og skal snakke med hende på tirsdag igen, da jeg selv har indkaldt til en samtale for st høre hvad der kan gøres eller hvad der skal ske. Har du erfaring med folk de kommer videre uden godt nok snit? Og tak for svar!

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj kl. 14:27 af apricotx

Et godt nok snit er et vidt begreb. Jeg synes nogen gange, der er lidt for meget fokus på karakterer, for med en bestået stx er der adgang til masser af videregående studier (tjek selv Uddannelsesguiden). Der er selvfølgelig også uddannelser, som man ikke har adgang til, men så vælger man da bare noget andet. Mange mennesker har uddannet sig til et eller andet, som de ikke arbejder med i resten af deres liv. Så jeg tror, du skal lade være med at bekymre dig så meget om, hvad der skal ske efter stx. 

Det var bestemt så lidt!


Svar #4
09. maj kl. 16:09 af Heydig123

Er bare i tvivl om der er chance for at kunne gå videre med et snit under 2,0 og det er forresten en hhx jeg tager ;) ved godt jeg sagtens kan klare 3.g fordi det er blevet bedre nu og jeg kan fokusere igen. Har du oplevet noget lignende hvor en er gået videre uden godt nok snit?

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. maj kl. 19:49 af apricotx

Beklager, jeg har ikke nogle eksempler at komme med.

Medmindre en veninde, som gik ud af 2.g, arbejdede ved samlebånd i nogle år og derefter gik på studenterkursus, tæller? Hun har klaret sig helt fint, men havde lige brug for lidt mere tid.


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. maj kl. 01:35 af Stxelev02

Hej

Ej hvor øv, at du har gået igennem noget træls, som har spoleret din indsats i 2.g. Godt at det er blevet bedre.

Hvis dit snit er under 02, burde du i teorien ikke kunne rykke op i 3.g. Desuden bør du overveje, om det i det hele taget er smart at gøre gymnasiet færdigt og lukke dit eksamensbevis med 3 eller 4 i snit, for meget mere skal du realistisk ikke regne med at flytte dig i 3.g.

Hvad vil du gerne efter gymnasiet? De fleste videregående uddannelser kræver et snit på mindst 6.0. Hertil har jeg ikke nævnt adgangskvotienterne. Der er dog også en del uddannelser der ikke kræver et så højt snit for adgang, og som stadig giver gode muligheder på arbejdsmarkedet. Undersøg først og fremmest hvad du vil, og om du kan klare dig med et snit på 3 eller 4. Tal også med studievejlederen.
Det er ingen skam at hoppe over på HF og læse om, så du kan få nogle bedre karakterer. Det kan ordnes sådan, at de dag som du har klaret dig ok, kan du få merit for, så du ikke behøver læse alle fagene igen. Så tager du en HF-enkeltfag, hvor du tiltrettelægger med de fag du allerede har læst, og dem du vil læse om. Desværre er det nemlig sådan, at når først du får huen på, kan snittet aldrig løftes, faktisk kan det kun falde.

Jeg er ked af, hvis jeg er lidt en lyseslukker for dig, men jeg vil bare gerne fortælle dig sandheden i god tid.

Held og lykke med det.

Mvh

Skriv et svar til: Dumpe 2.g

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.