Studievalg og videregående studie

Stand-by plads?

14. marts 2019 af KanIkkeKommeVidere (Slettet)
Hej SP

Er ret forvirret og har svært ved at forstå stand-by systemet. Hvis jeg gerne vil læse biomedicin efter sommer og inderligt kun vil dette studie skal jeg så søge stand-by ?

Svar #1
14. marts 2019 af KanIkkeKommeVidere (Slettet)

Jeg mente farmacistudiet sorry

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. marts 2019 af guzbak

Standby pladser er et antal pladser som er afstat til dem som næsten har snittet til studiet. Man skal opfylde samme krav og man skal have et bestemt gennemsnit for at få en standby plads. Hvis man bliver optaget via standby kan man komme ind enten samme år, hvis der alligevel er ledige kvote 1 og 2 pladser, eller også er de sikre på at blive optaget året efter. Standby kvoten ligger oftest 0,1-0,3 under kvote 1 gennemsnittet, og er altså "de næste i rækken", gennemsnitsmæssigt. 

Vi tager et eksempel.

Der er 100 pladser til kvote 1 + kvote 2.
Der er 30 standbypladser.

Uddannelsen ønsker at de ikke har ledige pladser tilbage, så hvis en af de 100 personer takker nej til studiepladsen (man har et par dage til at takke ja eller nej), så kan de fortælle den øverste på listen ud af de 30 standbypladser, at de bliver optaget samme år alligevel. Hvis de ikke bliver optaget samme år, vil de 30 personer til gengæld være sikker på at de kommer ind året efter. 

Fx havde jeg en ven som var 0,1 fra kvote 1 gennemsnittet på farmaci, og fik tilbudt en standbyplads. Noget tid efter fik han en mail om at han kan blive optaget samme år, da der var blevet takket nej til studiepladsen af nogen fra kvote 1.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
14. marts 2019 af KanIkkeKommeVidere (Slettet)

Tusind tusind taak for dit svar :))

Skriv et svar til: Stand-by plads?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.