Kemi

Udregning af koncentrationer i kemisk ligevægt

03. oktober 2019 af plinner - Niveau: B-niveau

Jeg har om kemisk ligevægt. Jeg føler at jeg godt forstår konceptet, men er stadig lettere forvirret omkring udregning af koncentrationer.

Min første opgave er således:

3H2(g) + N2(g) ? 2NH3(g)

Jeg skal først finde frem til, hvad de aktuelle koncentrationer af reaktanterne er, efter aftapning fra en ligevægtsdannelse.

Jeg har set en video som forklarer konceptet med lige præcis denne reaktion, som fortæller at "såfremt at vi har 4 H2 og 2 N2, går H2 3 ned og N2 går 1 ned". Til det, har jeg to spørgsmål.

1. Hvis jeg nu har 1 M H2 og 2 M N2, går N2 vel den samme mængde ned (fra 2 til 1), men H2 må jo således skulle deles med 4, og gå 3 ned, dvs. at efter aftapning er [H2] = 0,25 M. Er dette korrekt?

2. Hvorfor?

Dernæst, hvordan indsættes værdierne matematisk i reaktionsbrøken? Altså, for at finde [NH3] M, skal jeg så bare dele x2 med [H2] (1 M) · [N2] (2 M) = Kc, og finde x? Er det så simpelt?

Tillægsspørgsmål, i reaktionsbrøken skal [NH3] opløftes i 2. Er det korrekt at [NH3]2 er den aktuelle koncentration af NH3? Vil lige være sikker på, at jeg ikke har misforstået noget.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2019 af mathon

 aftapning \small \rightarrow  "aftrapning" = formindskelse af koncentration. 

                                   \small \begin{array}{lllll}1.& \textup{N\aa r der dannes 2 enheder }NH_3\\ &\textup{formindskes }H_2\textup{ med 3 enheder}\\ &\textup{og }N_2\textup{ formindskes med 1 enhed.} \\\\ 2.&\frac{(2x)^2}{\left ( (1\; M)-3x \right )^3\cdot ((2\; M)-x)}=K_c \end{array}


Svar #2
03. oktober 2019 af plinner

#1

 aftapning \small \rightarrow  "aftrapning" = formindskelse af koncentration. 

                                   \small \begin{array}{lllll}1.& \textup{N\aa r der dannes 2 enheder }NH_3\\ &\textup{formindskes }H_2\textup{ med 3 enheder}\\ &\textup{og }N_2\textup{ formindskes med 1 enhed.} \\\\ 2.&\frac{(2x)^2}{\left ( (1\; M)-3x \right )^3\cdot ((2\; M)-x)}=K_c \end{array}

Ah, nu kan jeg godt se hvorfor; det står jo decideret i reaktionen. Tanketorsk, haha.

Jeg er dog stadig usikker på udregningsdelen. Først, i din eksempelbrøk, går jeg ud fra at x, 2x og 3x er mine komponenter, for andet ville ikke give mening.

Skal jeg finde stofmængden i henhold til min beholders volumen (10 L), og så trække hhv. 1 M og 2 M fra dét? Eller hvordan skal det forstås?


Skriv et svar til: Udregning af koncentrationer i kemisk ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.