Studievalg og videregående studie

Jura?

05. januar 2021 af Jas2121
Jeg ved det er utroligt uforudseligt, men jeg vil meget gerne hører jeres tanker. Jeg har et snit på 8,9 og mit drømme studie er jura. Hvad tror i chancerne er for, at jeg kommer ind via direkte adgang gennem kvote 1, eller stand-by?
Jeg søger alle steder, udover KU.
Jeg er bange for, at karaktergennemsnittet stiger relativt meget, i 2021.

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. januar 2021 af Justitia

Hvorfor skulle det stige "relativt meget"? 

Det ville overraske mig meget i hvert flad. 

Tror du kommer ind med 8,9 via kvote 1 på AAU, og får standby-pladser på AU og KU (hvis du vælger at søge her).


Svar #2
05. januar 2021 af Jas2121

Jura er bare typisk et populært studie, og i og med man ikke kan rejse, kunne jeg forstille mig at rigtig mange starter studie med det samme, i stedet for.
Tak for dit input.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2021 af Justitia

Ja jura er populært. Men kig på tendensen - jura falder og stiger typisk med 0,2.


Svar #4
05. januar 2021 af Jas2121

Er der et sted, hvor man lige præcis kan finde udviklingen af karaktergennemsnittet gennem årene?
Min drømme sted ville være Odense, men der er sandsynligheden nok ikke så stor..

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. januar 2021 af Krollo (Slettet)

I år (2020) var der følgende kvotienter for kvote 1 i jura:

· KU: 9,0
· AU: 9,1
· AAU: 8,7
· SDU: 8,8

Jeg tror sagtens, at du kan komme ind, hvis du søger alle steder, da jeg tror, at kvotienten falder i år. Dog er der måske færre studiepladser at søge efter, det må tiden vise sig. Du kan også prøve at søge ind via både kvote 1 og 2, hvis du vil være helt sikker.

Husk at snittet faldt i år, hvilket skyldes både oprettelsen af flere studiepladser pga. coronavirus, og fordi hurtig-start-bonussen blev afskaffet. Her kan du se adgangskvotienten til jurastudiet gennem årene (søg i feltet efter jura):

· 2020
· 2019
· 2018
· 2017
· 2016 - kan jeg ikke finde
· 2015


Svar #6
05. januar 2021 af Jas2121

Tusinde tak, det var meget brugbar information!
Hvorfor tænker du, at kvotienten falder?

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. januar 2021 af Krollo (Slettet)

#6

Det kan godt være, at jeg tager fejl, men tror ikke, at ræset bliver så stort til sommer som sidste sommer.. mange søgte ind, fordi de var 'bange' for at spilde et helt år og andet, og fordi der ikke var andet at lave eller mulighed for at tage sabbatår i udlandet eller få studiejob. I år er det vist ikke så hårdt, så der er nok ikke så mange ansøgere. Men igen -- jeg er ikke sikker!! :)


Svar #8
05. januar 2021 af Jas2121

Jeg tror lige præcis det bliver det samme som sidste år, hvis ikke flere ansøgere. Men nu må vi se, håber bare jeg generelt kommer ind.
Kan se den faldt drastisk, fra 2018 til 2019, gad vide hvorfor.

Brugbart svar (0)

Svar #9
05. januar 2021 af Justitia

Det kommer an på, hvor du søger ind.

Men jeg tror, at jura på Københavns Universitet stiger - det gør den typisk.

Hvis du gerne vil læse jura på SDU, hvad er tendensen så på SDU? 


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. januar 2021 af Justitia

Det giver jo lidt sig selv - spørgsmålet som du fremsætter i #8.

Færre med højt snit søgte ind på jura på SDU i 2019.


Svar #11
05. januar 2021 af Jas2121

Beklager, det var SDU jeg kiggede på, at den faldt drastisk i 2019. Den er meget svingende, den steg det ene år med ca 0,3 og faldt med 0,4 det andet år.
Men jeg tænker der er flere for og imod på om den stiger eller falder.
Hurtigstartbonus er jo fjernet, men tilgængel er det corona, så tror derfor der er mange ansøgere

Brugbart svar (0)

Svar #12
05. januar 2021 af Justitia

I bund og grund kommer det alene an på, hvilke gennemsnit ansøgerne til uddannelsen bringer med sig fra gymnasierne. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. juni 2021 af Danthewaterman

De fleste 3. g’ere har vel opnået en højere karakter end sædvanligt pga. corona. Corona snyd samt hjemmearbejde. Det burde vel få adgangskvotienten til at stige.

Jeg har estimeret det til at stige med 0,2-0,4 karakterpoint.


Brugbart svar (0)

Svar #14
10. juli 2021 af sukao

Jeg tror man skal huske på, det faktum at denne hurtigstart bonus er fjernet og Corona også har påvirket dem der blev studenter i 2020. Jeg tror som udgangspunkt, at adgangskvotienterne vil være udændret, "0,2-+". Hvis man kigger på antallet der har søgt ind på Jura, er det cirka det samme som sidste år, så hvis det stiger eller falder voldsomt, vil det som udgangspunkt være forårsaget af en meget stor difference som man ikke kunne have regnet med på forhånd.   


Skriv et svar til: Jura?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.