Historie

HJÆLP TIL FORSTÅELSE AF BESÆTTELSEN

15. februar 2021 af Policy - Niveau: B-niveau
Hej

Nogen der ved noget om den kollektive fortælling om, at danskerne stod sammen mod den tyske besættelsesmagt, er retvisende?

Og måske også noget om myten om det nationale sammenhold under besættelsen.


Hvis nogen ved noget, så bare skriv.

Det ville være en massiv hjælp til min stil, da jeg ikke helt forstår, hvad der menes med det og har læst om det, hos flere hjemmesider.

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. februar 2021 af Moderatoren

Altså der var jo laaaaaangt flere i modstandsbevægelsen i slutningen af krigen.


Svar #2
15. februar 2021 af Policy

Ja, men ikke i starten af krigen, der var det bare en lille del af befolkningen og hvorfor det? Det forstår jeg ikke

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. februar 2021 af Moderatoren

Det var fordi, at man var bange for tyskerne. Regeringen opfordrede også til ikke at gøre modstand. 

Samarbejdspolitiken brød sammen i 43 – og lidt efter lidt blev danskerne trætte af tyskerne, og kunne se, at de ikke ville vinde krigen. I slutningen af krigen var alle sikre på, at tyskerne ville tabe. Og til sidst meldte mange danskere sig under fanerne, da det jo stort set var ufarligt – og man kunne få lidt 'aflad' eller god samvittighed for ikke at have gjort noget i 5 år.  


Svar #4
15. februar 2021 af Policy

Man hvad ville man så sige i forhold til om danskerne stod sammen mod tyskerne? Fordi i år 40 frem til 43 var det kun en lille del af befolkning, derudover var landbruget og en del erhvervsfolk i økonomisk samarbejde med tyskerne plus der blev produceret ressourcer til dem og deres militær.

Men fordi man først valgte at gøre modstand i 43 efter at være sikker på, at tyskerne ville tabe krigen, fordi de tabt en del militærkontrol forskellige steder i verden, vil man så kalde det nationalt sammenhold? Eller hvad ville man overhovedet kalde det?

Håber du forstår min spørgsmål, det var lidt svært at formulere

Brugbart svar (1)

Svar #5
15. februar 2021 af Moderatoren

Det vil man nok ikke. Du kan selv se på hvorfor. Men du er jo inde på noget af det, når mange tjente penge på besættelsen.

Jeg mener at filmen fra sidste år 'De forbandede år' er omhandler emnet lidt. Du kan låne den på filmstriben.


Svar #6
15. februar 2021 af Policy

Okay, men tusind tak for hjælpen, det hjalp virkelig meget (:

Skriv et svar til: HJÆLP TIL FORSTÅELSE AF BESÆTTELSEN

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.