Studievalg og videregående studie

Dispensation for adgangskvotient på uni

02. august 2021 af Maj1248
Hej

Grundet egen alvorlig sygdom under gymnasietiden, har jeg ikke opnået de karakterer, jeg kunne, som hvis jeg ikke var blevet syg. Jeg vil gerne læse psykologi, men mit eksamensgennemsnit ligger ca. en karakter under adgangskvotienten. Derfor har jeg tænkt mig at søge om dispensation pga. usædvanlige forhold under den adgangsgivende eksamen i gymnasiet.

Jeg søger ind til foråret næste år - og jeg leder derfor efter erfaringer med dispensation fra adgangskvotienten. Hvis du har søgt om dispensation, fik du den så og kom ind på studiet? Hvilket studie, universitet og hvilke usædvanlige forhold?

Tak på forhånd.

Maja

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. august 2021 af JulieW99

Snakker du om den af univeristet fastsatte kvotient på 6 eller 7, eller den kvotient der hvert år fluktuerer? Adgangskvotienterne der normalt oplyses, afspejles blot af de optagede på kvote 1. Det er ikke én, du kan søge dispensation fra. Du skal i det her tilfælde søge kvote 2. Er dit gennemsnit under det af universitetet fastsatte snit, skal du formegentligt søge dispensation i forbindelse med kvote 2. Universitetet fastsætter 6 eller 7, men adgangskvotienten kan godt være højere.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Dispensation for adgangskvotient på uni

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.