Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

spørgsmål til valg af emne i srp

22. november 2021 af freja9292

Hej.

SRP skrivning nærmer sig, og jeg er i tvivl om, hvilke emne jeg skal skrive om. Jeg har Biologi som studieretning, på A-niveau, og tænkte at jeg ville kombinere det med psykologi (C), da jeg synes det en god kombi. 

Jeg har rigtig svært ved at finde et emne, som både skiller sig ud, men også er interessant. De fleste som vælger psykologi og biologi kombien, vælger at skrive om depression, angst, psykiske sygdomme, alkohol, stoffer osv. 

Jeg har intet imod de emner, men vil bare gerne skrive om noget som skiller sig ud fra mængden, men samtidig er et emne der er nok kød på til at skrive 20 sider, og er spændende

Er der nogen som har nogle gode ideer??? Har brug for alt den hjælp jeg kan få!!! på forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2021 af SeniorMuhkkel

Der en del. Kunne skrive om stress, hvordan forskellige belønings stoffer kan føre til afhængihed. Hvordan man kan "hacke" sig frem til forskellige beløningstoffer naturligt  (Dopamin, Serotonin osv). Hvad der sker hvis der er mangel på sådanne stoffer i hjernen. 

Hvordan man kan skabe vaner ved hjælp af neurotransmitter (Belønning og afstraffelse). Er en super bog der beskriver lidt om det "Atomic habits". Men den foksuere mere på systemet og psykologien  bag frem for det biologiske. 


Svar #2
23. november 2021 af freja9292

Ja det lyder godt. Men føler der sættes mere vægt på det psykologiske end det biologiske. Det lyder meget spændende, men hvordan indrager jeg biologi mere?

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. november 2021 af SeniorMuhkkel

Hvis du leder efter den mere biologiske del. Kan du kigge på hvordan forskellig former for traumer i hjernen ændre på folks opførsel (Phineas Gage er en god case at kigge på). Eller hvordan forskellige nerulogiske sygdomme påvirker menneskers adfærd, såsom alzheimers og hvad der skylles af at man får det. 

Kan også kigge på genetic og arvelig opførsel (aggression og depression). 

Hvordan ADHD medicin virker (Har nok lidt mere med kemi at gøre)


Skriv et svar til: spørgsmål til valg af emne i srp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.