Tysk

RELATIVE PRONOMINER

01. april 2022 af Aniie3345 - Niveau: B-niveau

Hey nogle der er søde og se om jeg har lavet opgaven rigtig? har vedhæftet nedenfor mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2022 af Stygotius

Der er fejl i sætning "b" - "d" -" f"  - "g".

I sætning "h" er der en stavefejl (som du ikke har ansvaret for) i selve opgaven i ordet "Aufsatz", der staves med "tz", -ikke "tzt"

Et relativpronomen skal kongruere i køn og tal (passe sammen med) det led det viser tilbage til.

I sætn. "b" er ordet "Staat" hankøn, og det må derfor hedder "in dem (dativ, styret af "in") die Menschen häufig überwacht werden".  I denne sætning er der  i selve opgaven en grammatisk fejl (som du heller ikke har ansvaret for) da der i begyndelsen skulle  have stået "die DDR" eftersom  dette land altid optræder/optrådte med den bestemte artikel. (lige som f.eks. også "die Schweiz")


Svar #2
02. april 2022 af Aniie3345

mange tak er retsen af opgaverne så korrekte, udover b,d,f og g. Og er du sød og måske forklarer hvorde de nævnte er forkerte? mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april 2022 af Stygotius

1  Det hedder ikke "retsen" af opgaverne men "rettelsen" af opgaverne.

Det hedder her ikke "korrekte" men "korrekt"

Det hedder ikke  "sød og måske forklarer..."  men  "sød at forklare..."

2  Jeg har jo allerede forklaret én af fejlene. Det hedder "in dem" fordi ordet "dem" er styrelse for  præpositionen "in", der her angiver en position og ikke en  retning og derfor styrer dativ.

3  Når jeg ikke har kommenteret andre eksempler end  "b" og tre andre, tror du så ikke at der er fordi de andre end dem jeg har nævnt, er i orden?

4  I eksempel "d" stårr relativpronominet i stedet for "Lehrerin", som er hunkøn og grundled i relativsætningen og derfor skal være "die". 

5  I eksempel "f" viser  relativpronominet "das" tilbage til "Tag", som er hankøn. Det er genstandsled for "beschreibt"  og skal derfor hedde "den"

6  I eksempel "g" viser relativpronominet tilbage til  ordet "Zone", som  er hunkøn og grundled i   relativsætningen. Det skal  derfor hedde "die".


Skriv et svar til: RELATIVE PRONOMINER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.