Biologi

Søen som økosystem

02. juni 2022 af Mariapert - Niveau: C-niveau

Spørgsmål: Vurder årsager til, at landbruget har indflydelse på iltsvind og søen som økosystem. 

Mit bud er følgende: 

Ved at udlede store mængder af fosfor og kvælstof er landbruget med til at påvirke forholdene i søer, åer, fjorde og have. De påvirker ved at tilføre masser af uorganisk stof, som så skaber algeopblomstring, og i sidste ende kan fører til iltsvind. Et eksempel er en landmand, der sprøjter gødning og dermed nitrogen ud på sine marker, der vaskes ud med regnvandet, der kan ryge hen til nærliggende søer, hvilket medfører, at algerne vokser og vokser. Til sidst vil der være så mange, at de bruger alt ilten. Søer er også stille og ikke i bevægelse, så hvis de er bedækkede med alger trænger ilt ikke ned i vandet, og bundplanter kan fx heller ikke lave fotosyntese, da vandet ikke er klart, så de kan ikke opfange sollyset.

Mangler jeg noget, og er det korrekt? :). 

Jeg håber, at der er en venlig sjæl, der vil hjælpe mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2022 af Christianfslag

Bedækkede.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2022 af Quarr

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. juni 2022 af ringstedLC

I stillestående vand trænger ilt ikke ned i vandet. Vandets ilt kommer fra planternes fotosyntese som så hæmmes af algernes opblomstring/skyggen for sollys.

Sprogligt: Alger kan dække søens overflade. Hingste bedækker hopper.


Skriv et svar til: Søen som økosystem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.