Fysik

Kinematik

24. august 2023 af Microfiberr - Niveau: B-niveau

Hej SP. 

Jeg sidder med den her opgave baseret på en (t,v)-graf. Jeg kan dog ikke gennemskue hvilken formel jeg skal bruge for at lave den rigtige beregning her.

a= Δv/Δt for at finde a-middel?
v=a*t+v0? 
Jeg er sku lidt lost her.. er der nogen der kan pege mig i den rigtige regning 

Vedhæftet fil: Billede1.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. august 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. august 2023 af ringstedLC

a) 

\begin{align*} a_{10} &= \frac{(3-0)\,\textup{m/s}}{(10-0)\,\textup{s}}=...\,\textup{m/s}^2 \end{align*}

Først accelererer cyklisten, så holdes konstant fart og tilsidst bremser han.


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. august 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det er rigtigt, at du skal bruge a=Δv/Δt. Du skal bruge den for hvert at de tidspunkter, der er nævnt.

Du skal selv finde det tidsrum, du regner a ud fra. Du skal for hvert tidspunkt finde et interval, der repræsentere forholdene ved det valgte tidspunkt.


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. august 2023 af SuneChr

Med en kurve, som her, der viser hastighed som funktion af tid, kan vi vise*, at
accelerationen er lig med hældningskoefficienten til kurveforløbet for et valgt tidspunkt og
den tilbagelagte vej er lig med arealet af punktmængden begrænset af kurven, tidsaksen
og begyndelses- og sluttidspunktet.
ad b)  I det aktuelle tilfælde er det simpelt, idet vi skal finde arealet af et trapez.
Man skal sikre, at enheden for tid og hastighed skal samstemme, (sek og meter pr. sek).
_______________
*  v.h.a. differential- og integralregning. 


Skriv et svar til: Kinematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.