Biologi

Hjælp med at aflæse graf osmose forsøg med kartofler

09. oktober 2023 af Hej5252 - Niveau: B-niveau
Jeg har lidt svært ved at aflæse grafen her, da jeg skal fremlægge det foran min lærer jeg har vedhæftet billedet af grafen

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. oktober 2023 af peter lind

Hvorfor kan du ikke aflæse den? Der er jo oven i købet opgivet en lineær funktion


Svar #3
09. oktober 2023 af Hej5252

Jeg ved at for være gang stigningen i saltkoncentrationen stiger med 1, falder vægtændringen med 1,3452. Men jeg har så et spørgsmål viser den lineære regression under så hvor meget kartoflens vægt falder

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. oktober 2023 af peter lind

Jeg forstår ikke dit svar. Jeg kan kun sige at den lineær regression er meget dårlig set fra et statistisk synspunkt.. R2 ≈ 0,7 og den skal være i nærheden af 1. Du kan også se det på grafen.

Jeg vil sige at du skal være meget forsigtig med at slutte noget ud fra forsøget


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. oktober 2023 af ringstedLC

#3

Den lineære regress. er en grafisk præsentation af dine datasæt, en forskrift og en værdi (R2) for hvor godt forskrift/graf passer med data.

R2 bør være mellem 0.9 og højest 1 i matematiske sammenhænge for at modellen kan siges at være tilstrækkelig. I praktiske forsøg som dette må man regne med en noget lavere værdi på grund af diverse fejlkilder, usikkerheder o.a.

Du skal være opmærksom på, at aksernes enhed er i % vægtændring pr. % koncentration. Kartoflernes vægtændring kan altså ikke aflæses.


Svar #6
09. oktober 2023 af Hej5252

Tusind tak! Men kan du hjælpe mig med hvad funktionen siger for er ikke ret sikker på om jeg har forstået det

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. oktober 2023 af ringstedLC

Ved 0% salt er y-værdien en smule positiv. Kartoflerne har pga. osmose optaget vand og vejer derfor mere.

Ved 1% salt er y-værdien negativ fordi kartoflen(erne) har afgivet vand.

Ved 5% er den endnu lavere, men ved 10% er den uforandret. Osmosen er altså stoppet måske fordi der ikke er mere vand i kartoflen(erne).

Hvis der kun laves regress. på de tre første datasæt forbedres R2.


Skriv et svar til: Hjælp med at aflæse graf osmose forsøg med kartofler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.