Kemi

Syntese

07. december 2023 af sabrina132 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej sp

jeg har brug for hjælp til følgende opgaver i kemi. Jeg ved at den første reaktion er en substitutionsreaktion. Men jeg kan ikke finde ud af resten. Jeg vil også gerne have noget forklarende tekst til hvert spørgsmål. Tak på forhånd.


Svar #1
07. december 2023 af sabrina132

Hej igen, det haster lidt, så jeg vil være taknemmelig, hvis nogle ville hjælpe mig.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2023 af Moderatoren

Beskriv, hvad du ikke forstår ved dem. 

Du mangler også at besvare: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2081797


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2023 af M2023

#0. Jeg indsætter billedet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. december 2023 af M2023

#0. Stoffet A er 3-methylpent-2-en, det vil sige en alken, og derfor vil det være nærliggende at se på additions-reaktioner. En haloalkan (B) er en alkan med et halogenatom.

Vedhæftet fil:3methyl2penten.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. december 2023 af M2023

#0. Du skal lave en Williamson ether-syntese. Du adderer HBr til A og får: 

Vedhæftet fil:haloalkan.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. december 2023 af M2023

#5. Der er tale om en SN2 substitution som nævnt under linket. Du tager phenol og fjerner H'et fra OH ved hjælp af NaH. Dermed bliver B → C

Vedhæftet fil:williamson2.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
08. december 2023 af M2023

#0. Angående d) Jeg er ikke sikker på, om man kan addere phenol direkte til A. Man kan med alkoholer, men aromatisk OH er noget andet. Jeg tror, at det er muligt, men det er bare svært.


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. december 2023 af M2023

#0. Angående f) Jeg tror, at B...

har fire toppe, fordi der er to par af C-atomer, der har samme omgivelser på grund af symmetri. De to yderst på hver side og dem lige indenfor.


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. december 2023 af M2023

#0. Angående e) Stof A har geometrisk isomeri. Stof C har spejlbillede isomeri på grund af asymmetrisk kulstofatom.


Svar #11
08. december 2023 af sabrina132

Kan du skrive omgavenummer på opgaverne, så det bliver lidt nemmere at overskue?


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. december 2023 af M2023

#11. Kan du skrive omgavenummer på opgaverne, så det bliver lidt nemmere at overskue?

#4 og #5 handler om a) og b). Det biprodukt, der nævnes, må være det, hvor Br adderes til det andet kulstofatom i dobbeltbindingen.

#6 Handler om c).

#8 handler om d).

#10 handler om e).

##7 og 9 handler om f).

Angående c) Den konkurrerende rwaktion er en elimination.


Skriv et svar til: Syntese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.