Fysik

Lydbølger (resonansfrekvenser, tværbølger og længdebølger)

30. januar kl. 00:19 af Zephyrine - Niveau: C-niveau

I min bog er der et forsøg, hvor en snøres ene ende er bundet fast til en vibrator (som er forbundet til en tonegenerator) og i den anden ende hænger der et lod. 

Der står efterfølgende: "I forsøget sker der det, at vibratorens svingninger får en bølge til at forplante sig gennem snoren. I modsætning til lydbølger, som er længdebølger, er der tale om tværbølger (transversalbølger), idet svingningerne foregår på tværs af udbredelsesretningen." 

Jeg ønsker en uddybende forklaring på, hvorfor det ikke er lydbølger, der er tale om? Fx. i en højtaler sidder der en membran, der skubber til luftpartiklerne, således at vi får transversalbølger, hvor partiklerne skubber til de nærmest liggende partikler frem og tilbage i samme retning som udbredelsesretningen. Jeg forstår ikke, hvorfor vi der i eksempel forsøget med vibratoren ikke er tale om en lydbølge på trods af om der er tale om en tværbølge eller længdebølge, fordi snøren også ville give lyd fra sig? I min bog står der også, at det er resonansfrekvenserne man høre, når strengen giver lyd fra sig - hører man så ikke de frekvenser, der ligger i mellem resonansfrekvenserne, eller er de blot mindre tydelige?


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. januar kl. 12:11 af mathon

Du får oplyst:
                          lydbølger er længdebølger 

Selvfølgelig vil snøren frembringe lydbølger når den "pisker" frem og tilbage. Disse bevæger sig udefter som longitudinalbølger vinkelret på snøreretningen. Men det er ikke disse bølger, der iagttages, men de stående transversalbølger på snøren. 
Snøren påvirkes snart af en opadgående kraft og snart af en nedadgående kraft, der varierer som en cosinusfunktion og ved visse frekvenser af svingningsgeneratoren bliver udvsvingene meget store og har altså ramt en af resonansfrekvenserne, for det svingende system. Det er især disse som høres.

I øvrigt - i øret - er det luften i øregangen, der sættes i længdesvingninger - skiftende fortætninger og fortyndinger - som påvirker trommehinden for ende af øregangen. Var der tale om tværsvingninger, ville disse skulle registreres på øregangens sider.


Svar #2
31. januar kl. 18:15 af Zephyrine

Tak for den gode forklaring! 


Skriv et svar til: Lydbølger (resonansfrekvenser, tværbølger og længdebølger)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.