Kemi

Prioritetsrækkefølge omkring asymmetrisk carbon

24. marts kl. 13:38 af Isabissa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg stødte på denne opgave, hvor jeg havde fået A & B korrekt, men mit svar på prioritetsrækkefølgen i C var forkert (ifølge given facit). Jeg havde svaret COOH (1. prioritet), H2N (2. prioritet) og gruppen med aromatisk ring (3. prioritet). Men facit siger at H2N bør være første prioritet, hvilket jeg ikke helt forstår, da atommasse er højere for COOH og jeg troede carboxylsyrer blev vægtet højere end aminogruppen? Generelt har jeg svært ved at forstå om der er nogle huskeregler for denne slags opgaver.

Håber nogle kan hjælpe mig, tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts kl. 20:19 af M2023

#0. Det skal ikke være gruppens atommasse, men det tungeste atoms atomnummer. Har to atomer på det asymmetriske C-atom samme atomnummer, så ser man på det tungeste grundstof på hver af disse og fortsætter udad.

Et eksempel er vist nedenfor med tre C-atomer på det asymmetriske C-atom. Et af disse er bundet til tre H-er, mens de to andre er bundet til et C hver. For disse fortsætter man til det tungeste atom dernæst. Det giver den viste prioritering.

Vedhæftet fil:2088036.png

Skriv et svar til: Prioritetsrækkefølge omkring asymmetrisk carbon

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.