Fysik

Planck's law

07. april kl. 12:58 af DoctorManhatten - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa alle sammen. Jeg skal gøre det meget kort. Jeg er interesseret i at finde et udtryk som kan erstatte Planck's Constant. Et sådant udtryk kan måske findes ud fra Planck's law. Hvis man googler Planck's law så fremkommer der en wikipedia - hjemmeside som beskriver nogle ligninger. Jeg har på fornemmelsen af at man kan bruge disse ligninger til at finde et udtryk som man kan erstatte Planck's Constanten. Men ved ikke helt hvordan. Jeg har tænkt at man måske skal bruge 2 ligninger som begge er lig med Planck's Constant og som dermed er lig med hinanden.

Håber at der er nogen som kan hjælpe lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april kl. 18:06 af Martin2Holte

Hvorfor vil du erstatte Plancks constant ?
Hvad er det som bliver nemmere at beregne ?

Siden 20. maj 2019 er kilogrammet (kg) defineret baseret på Plancks konstant (h), lysets hastighed (c) og caesium frekvensen. Så kan man vende den om og erstatte Plancks konstant med kg, lysets hastighed og caesium frekvensen, men det giver jo ikke mening, når vi ikke længere bruger en klump platin til at definere kg.

Svar #2
07. april kl. 18:27 af DoctorManhatten

Hej

Jeg vil gerne kunne erstatte Plancks konstant (h) med et udtryk hvor f.eks. frekvensen (f), vinkelfrekvensen (ω) eller bølgelængden (λ) indgår og derved bliver en slags mål for Plancks konstant.

Frekvensen er

50Hz

Vinkelfrekvensen er

 \omega =\frac{2*\pi *60RPM}{60}


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. april kl. 18:38 af Martin2Holte

I hvilket experiment indgår Plancks konstant og vinkelfrekvensen, og hvad er sammenhængen ?

Du kan fx erstatte lysets hastighed, som er en anden konstant, med noget afstand og noget tid, men hvilken mening ville det have, eftersom afstand er defineret baseret på lysets hastighed og ikke omvendt.


Skriv et svar til: Planck's law

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.