Afsætning

Konkurrenceforhold

04. maj 2011 af NiBø (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Skal analysere konkurrenceforholdene for Jensens Foods ved hjælp af kendte afsætningsmodeller.

Så kunne godt bruge et råd til hvilke modeller der er bedst at anvende.

Har allerede brugt skydeskivemodellen, præferencer på forskellige produkter og konkurrenceformer.

Har tænkt på omverdensmodellen, men ved ikke helt hvor relevant den er.

Skal lige side vi bruger den gule afsætning a bog fra Trojka. Så det skal være modeller fra den.


Brugbart svar (3)

Svar #1
04. maj 2011 af Hebi

Hej NiBø

Dine valgte modeller er gode. Evt. kan du også gøre brug af Konkurrentidentifikations modellen. Den påviser ting som konkurrenternes strategi og mål, samt hvilket markede vi befinder os på for konkurrenceform og lign. Den sammensætter generelt en del ting. Her kan du samtidig komme ind på hvilket segment i minerva modellen som Jensens Foods største konkurrent markedsfører sig selv imod - er det det samme segment som Jensen Food eller et andet? Til sidst (hvis du ikke allerede har kigget på det) bør du kigge på hvordan Jensen Foods placerer sig på markedet, er de: Markedsledere, markedsfølgere, markedsudfordrere, eller en markedsniche. Begrund samtidig dette med en vurdering af om deres position så er fordelagtig for deres virksomhed.

Modellen Porters 5 forces er også utroligt velegnet til at vurdere konkurrenceforholdene på et marked. Noter dog at denne model er en branche analyse model, IKKE en decideret konkurrence analyse model. Den er derimod en analyse af hele markedet iforhold til en virksomhed. Den analysemodel kan jeg varmt anbefale da den udover at se på konkurrenterne også ser på forhold som leverandørernes og kundernes købekraft. Samt truslen fra substituerende produkter.

Mvh Hebi


Skriv et svar til: Konkurrenceforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.