International økonomi
Femern-tunellen
Hej. Med fokus på Femern-tunellen (Mange ind- og udlandsbyggerier vil være med i projektet, flere i arbejde, dyrt projekt) hvad vil så være relevant at snakke om i IØ - bare sådan i hovedtræk :)
Arbejdsmarkedet, offentlige sektor mm??
På forhånd tak :)
Svar #1
05. marts 2012 af peter lind
Du kan se på trafikken. Det betyder normalt til hurtigere og billigere trafik, som fremmer erhvervslivet, og når der er grænser op til lande opblomstring af samhandlen. Du kunne prøve at sammenligne med Øresundsforbindelsen. Du kan sandsynligvis få nogle rapporter hos vejdirektoratet.
Svar #2
06. marts 2012 af ramme2 (Slettet)
Ekstraomkostninger som følge af Femern-tunellen
Hvis trafikken på Femern stiger som følge af bygningen af Femern-tunellen, så vil presset på de Danske motorvejsstrækninger også øges. Nogle motorvejstrækninger som foreksempel amagermotorvejen har allerede nu nået sin fulde kapacitet og samfundet er dermed nød til at udvide kapaciteten på disse motorvejsstrækinger som følge af Femern-tunellen. Der vil følger en del ekstraomkostninger med på andre vejstrækninger som skal udvides og hvis det ikke sker, vil den hurtigere trafik udblive.
Det vil desuden være relavant at undersøge det ekstra CO2 udslip som projektet vil frembringe.
Svar #3
06. marts 2012 af Aufwiedersehn (Slettet)
I er simpelthen nogle skatterbasser :D tak for god inspiration ..
Svar #4
18. marts 2012 af SuneChr
Vi må ikke glemme Storstrømsbroen, som må siges at være både nedslidt og utidssvarende. Den måtte, for ikke så længe siden, ikke bære særlig tunge vogntog p.g.a. flere opdagede revner i konstruktionen. Togpassagerer måtte transporteres i bus over broen for en tid. Tyskerne ser det jo også som et Fehmern-projekt-problem, idet Storstrømsbroen er en væsentlig del af jernbanestrækningen Danmark / Tyskland.
Svar #5
18. marts 2012 af peter lind
Øresundbroen forbinder 2 forskellige lande ligesom Fehmern bælt. Det gør storestrømsbroen ikke
Svar #6
18. marts 2012 af SuneChr
Storstrømsbroen er jo en del af hele Fehmern-projektet langt ind i 2000-tallet. Jernbanetrafikken kan risikere at blive slået tilbage til damptogenes tid, hvis ikke forbindelsen over Storstrømmen bliver renoveret tidssvarende. Megen godstransport, og ikke mindst passagertransport, vil foregå via jernbanen. Farøbroerne var ikke så forudseende at have jernbanespor.
Skriv et svar til: Femern-tunellen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.