Dansk

KLage

16. september 2003 af SP anonym (Slettet)
HEY... Har i dag lige fået dansk stil tilbage, fik 6 for første gang i løbet af min gymnasietid.. OG det synes jeg overhovedet ikke er rimelig, da jeg plejer at få 9-10
Endvidere har jeg fået 2 lærere til at læse den. de mente begge, den var 11. Så mit spørgsmål er: skal jeg gå videre med sagen eller bare glemme det???

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2003 af 404error (Slettet)

Glem det - snak med læreren i stedet og få en begrundelse. Det er spild af tid og kræfter at "gå videre" for en enkelt karakter af så forholdsvis lille betydning.

Svar #2
16. september 2003 af SP anonym (Slettet)

de to lærere.. var det gymnasielærere? ellers giver det jo ikk nogen mening.

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. september 2003 af Maria18 (Slettet)

Dine tidligere karaktere kan jo ikke bruges som argument. Prøv at tage en snak med læreren, som 404error har skevet. Men hvis du virkelig mener, at din lærer er en led nar, og du er blevet dybt uretfærdigt behandlet, så synes jeg, at du skal kæmpe for din ret. Jeg har selv stået i en lignende situation før, og har fået gavn af det--> Jeg klagede over min årskarakter, som jo er meget vigtigere end dette tilfælde.

Svar #4
16. september 2003 af SP anonym (Slettet)

Ja, selvfølgelig var de gymnasielærere... Jeg ved godt, at det muligvis vil være dumt at klage, men jeg er bange for, at det vil gå hen og påvirke min årskarakter i dansk, hvis jeg ikke gøre noget ved sagen...

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. september 2003 af Jean

Ja, snak med din lærer om det. Din lærer kan jo mene at du har misforstået opgaven (har jeg prøvet), og selvom man så har skrevet en opgave til pullitzer prisen, kan han/hun være i sin ret til at give dig 6...

Svar #6
17. september 2003 af SP anonym (Slettet)

- Det burde vel kunne forventes at alle parter i undervisningssituationen er enige om følgende overenskomst angående rollefordelingen mellem lærer og elev:

* At læreren er den, der besidder en viden og noget erfaring, som han eller hun har til opgave at formidle til eleven -

* At eleven er klar over dette og desuden interesseret i at blive delagtiggjort (hvis ikke personligt interesseret, så dog professionelt: "jeg er her for at lære det her...")

* At denne situation medfører, at der står respekt om lærerens bedømmelse af elevens resultater.

D.v.s.: hvis eleven undrer sig over en bedømmelse, så må eleven søge at få en forklaring på bedømmelsen. Hvis man som elev mener at man som udgangspunkt har ret til at betvivle bedømmelsen, så tror jeg man har misforstået hele konceptet med at uddanne sig. Derfor, som alle de andre også siger: selvfølgelig er der en eller anden forklaring - og du kan kun blive bedre af at høre den. At blive mopset eller tro, at gamle 9-taller giver dig ret til 9-taller til evig tid, hverken pynter eller hjælper.

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. september 2003 af Kaare (Slettet)

XML>>> For at du kan konkludere punkt tre fra de to første kræver det at du antager at eleven ikke blot er klar over at at punkt et BØR gælde men også kan være fuldstændig overbevist om læreren faktisk lever op til punktet i enhver situation. Hvorfor skulle eleven antage en sådan kombination af god vilje og god faglighed hos en lærer hvis ikke denne gør sig fortjent til tilliden? Kun en ekstremt naiv elev ville konkludere punkt tre - det er i hvert fald langt fra en logisk slutning.

Brugbart svar (0)

Svar #8
17. september 2003 af Niels (Slettet)

Jeg er enig med Kaare. Det XML stiller op er næsten en Eramus Montansk syllogisme som jo nødvendigvis peger på det man mener.
Jeg har flere gange oplevet at kvaliteten af lærere kan svinge og generelt som menneske syntes jeg det er fornuftigt at være kritisk, for ikke at sige nødvendigt.

Hvis man aldrig stiller spørgsmål eller selv har en holdning til tingene vil man, efter min mening, ende op som et tomt menneske.

Svar #9
17. september 2003 af SP anonym (Slettet)

Jaja, der er selvfølgelig nogle ekstra antagelser, hvis man absolut skal gribe det klassisk logisk an, som f.eks. at eleven skal være overbevist om at læreren faktsik er som man BØR forvente o.s.v. Men det var nu ikke min mening at starte en debat om logik, men om holdninger. Og her mener jeg fortsat, at hvis eleverne ikke som udgangspunkt regner med at læreren er kompetent - fagligt som menneskeligt - så er det håbløst at forestille sig at læreren kan bidrage til at eleven lærer noget som helst. Så kort sagt: elevens holdning må være præget af tillid til at læreren har noget at tilbyde - indtil det modsatte er bevist.

Noget andet er så hvordan man sådan rent diplomatisk forholder sig i en situation, hvor ens tillid til læreren måske vakler - og det var måske i virkeligheden det, det oprindelige indlæg egentlig drejede sig om. Her mener jeg at man som elev må bestræbe sig på at genetablere tilliden. Det gøres ikke ved straks at tænke på at klage - dette vil kun gøre tillidsforholdet værre. Så hellere undersøge hvad der gik galt - det kunne jo være at man, som Ibiza Polar skriver, havde været uheldig at misforstå emnet. (Misforståelsen kunne endda være lærerens skyld, p.g.a. dårlig formulering f.eks.) En fornuftig snak med den pågældende lærer om hvardan han/hun er nået frem til et 6-tal er langt mere konstruktivt. Hvis denne snak så kører af sporet og ikke fører til noget eller slet og ret bliver afvist, SÅ kan man overveje klagevejen. Så står man også meget stærkere, fordi man kan sige: "Jeg HAR prøvet osv.osv. men det var umuligt at komme igennem!" Enhver rektor vil (og bør) afvise en klage, hvor der ikke har været forsøgt en snak først.

Skriv et svar til: KLage

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.