Dansk
KLage
Endvidere har jeg fået 2 lærere til at læse den. de mente begge, den var 11. Så mit spørgsmål er: skal jeg gå videre med sagen eller bare glemme det???
Svar #1
16. september 2003 af 404error (Slettet)
Svar #2
16. september 2003 af SP anonym (Slettet)
Svar #3
16. september 2003 af Maria18 (Slettet)
Svar #4
16. september 2003 af SP anonym (Slettet)
Svar #5
16. september 2003 af Jean
Svar #6
17. september 2003 af SP anonym (Slettet)
* At læreren er den, der besidder en viden og noget erfaring, som han eller hun har til opgave at formidle til eleven -
* At eleven er klar over dette og desuden interesseret i at blive delagtiggjort (hvis ikke personligt interesseret, så dog professionelt: "jeg er her for at lære det her...")
* At denne situation medfører, at der står respekt om lærerens bedømmelse af elevens resultater.
D.v.s.: hvis eleven undrer sig over en bedømmelse, så må eleven søge at få en forklaring på bedømmelsen. Hvis man som elev mener at man som udgangspunkt har ret til at betvivle bedømmelsen, så tror jeg man har misforstået hele konceptet med at uddanne sig. Derfor, som alle de andre også siger: selvfølgelig er der en eller anden forklaring - og du kan kun blive bedre af at høre den. At blive mopset eller tro, at gamle 9-taller giver dig ret til 9-taller til evig tid, hverken pynter eller hjælper.
Svar #7
17. september 2003 af Kaare (Slettet)
Svar #8
17. september 2003 af Niels (Slettet)
Jeg har flere gange oplevet at kvaliteten af lærere kan svinge og generelt som menneske syntes jeg det er fornuftigt at være kritisk, for ikke at sige nødvendigt.
Hvis man aldrig stiller spørgsmål eller selv har en holdning til tingene vil man, efter min mening, ende op som et tomt menneske.
Svar #9
17. september 2003 af SP anonym (Slettet)
Noget andet er så hvordan man sådan rent diplomatisk forholder sig i en situation, hvor ens tillid til læreren måske vakler - og det var måske i virkeligheden det, det oprindelige indlæg egentlig drejede sig om. Her mener jeg at man som elev må bestræbe sig på at genetablere tilliden. Det gøres ikke ved straks at tænke på at klage - dette vil kun gøre tillidsforholdet værre. Så hellere undersøge hvad der gik galt - det kunne jo være at man, som Ibiza Polar skriver, havde været uheldig at misforstå emnet. (Misforståelsen kunne endda være lærerens skyld, p.g.a. dårlig formulering f.eks.) En fornuftig snak med den pågældende lærer om hvardan han/hun er nået frem til et 6-tal er langt mere konstruktivt. Hvis denne snak så kører af sporet og ikke fører til noget eller slet og ret bliver afvist, SÅ kan man overveje klagevejen. Så står man også meget stærkere, fordi man kan sige: "Jeg HAR prøvet osv.osv. men det var umuligt at komme igennem!" Enhver rektor vil (og bør) afvise en klage, hvor der ikke har været forsøgt en snak først.
Skriv et svar til: KLage
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.