Historie

historie/samfundsfag: grundloven

31. januar 2014 af DenizK (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Jeg skal lave en rapport kan i ikke hjælpe mig med at besvare de her spørgsmål


1. Hvilken form for styre havde man i Danmark før 1848 og hvilken styreform fik man efter 1848?

2. Hvad var baggrunden for at Danmark i 1848 indførte grundloven og ændrede styreform?

3. Hvem havde ifølge grundloven 1849 valgret og var valgbare til folketinget og landstinget?

4. Giv eksempler på grupper i befolkningen, der ikke havde valgret eller var valgbare. Hvorfor havde de ikke denne ret?

5. Grundloven er blevet ændret flere gange siden 1849. Fortæl om disse ændringer

6. Man siger, at med grundloven fra 1849 fik Danmark et demokratisk styre? Hvordan adskilte det sig fra nutidens demokratiske styre?

Svar #1
31. januar 2014 af DenizK (Slettet)

Håber i kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. januar 2014 af Moderatoren

Hej Deniz

Det er spørgsmål, som du burde kunne finde svar på ved fx. at søge på internettet eller i bøger på skolebiblioteket. 

Prøv at gøre det. Når du har besvaret spørgsmålene vha. det du har fundet, og hvis der så er noget, du er i tvivl om, så kan du spørge herinde igen:)


Svar #3
31. januar 2014 af DenizK (Slettet)

Jeg har kigget alle de steder men kan stadig ikke besvare spørgsmålene

Har både kigget i min historie bog og samfundsfag bog men kan stadig ikke finde svaret på spørgsmålene

Brugbart svar (0)

Svar #4
31. januar 2014 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. januar 2014 af Moderatoren

Du kan også finde hjælp her: http://skolehjaelpen.dk/Opgaver/opgave-om-grundloven-3482.aspx

Flere opgaver til inspiration findes her: http://skolehjaelpen.dk/Opgaver/?q=grundloven


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. januar 2014 af 123434

Grundloven er Danmarks vigtigste lov. Alle love må ikke modstride sig grundloven. F.eks. kan man ikke indføre burkaforbud, da grundloven sikrer religionsfrihed. Så for at få denne lov til virkelighed, må man lave en grundlovsændring. Men det er svært at ændre grundloven. 

Danmark fik i 1849 sin grundlov, efter 200 år med enevælden(al magt ligger hos regenten) måtte Kongen afgive sin magt. 

Grundloven sikrer, at Danmark er et demokrati, og at folket bestemmer, hvilke politikere der skal repræsentere dem. Grundloven deler magten op i 3. 

Lovgivende:folketinget, politikerne vedtager de love som vi alle sammen skal overholde. 

Udøvende magt:regeringen, sørger for at lovene bliver til virkelighed ude i samfundet.

Dømmende magt:domstolene vurderer, om vi har brudt loven, og vurderer hvad straffen skal være, hvis vi har.

magtens tredeling sikrer demokrati

I et diktatur kan magthaveren sætte sine politiske modstandere i fængsel. Her ligger alt magt hos diktatoren, og han kan vedtage lovene, og bestemme hvad der skal ske med, dem som bryder dem. 

Hermed beskytter grundloven alle de politiske holdninger, som findes i vores samfund. 

Grundloven giver b.la. ytringsfrihed, forsamlingsfrihed, ejendomsret, trykkefrihed osv. 

Siden 1660 havde Danmark haft enevælde. Det betød, at al magt lå hos Kongen. Kongen kunne selv vælge sine ministre og fyre dem, hvis de ikke var gode nok til ham. Kongen kunne også selv dømme dem, der ikke overholdte lovene og smide dem i fængsel. Arven gik fra far til søn. Hvis kongen ingen søn havde, blev det hans nærmeste mandlige slægtning, som blev Konge. Kvinder kunne ikke arve tronene. Befolkningen havde ingen indflydelse på, hvordan landet blev regeret. Oprøret begyndte dog at ulme rundt omkring i Europa. Tanken om, at alle mennesker er født lige, gav inspiration til at folket også kunne være med til at bestemme, hvordan landet skulle styres. I Frankrig kom revolutionen i 1789. Borgerne ønskede del i magten og de gik til kamp mod enevælden. Medlemmerne af kongefamilien fik hugget hovederne hugget af, fordi de ikke ville afgive magten til at bestemme enevældigt. Resultatet var, at monarkiet blev afskaffet helt, og Frankrig blev en republik. Revolutionen i Frankrig medførte, at den oprørske stemning bredte sig til andre lande i Europa. I Tyskland og Danmark var der et stigende krav for folket om, at få lov til at bestemme og få rettigheder. De første år lader Kongen sig rådgive af stænderforsamlinger for at give folket mere indflydelse. Stænderforsamlinger var forsamlinger, hvor borgere, bønder og adelsmænd var reprænseret og gav Kongen gode råd-dog bestemte de ikke noget. 

Presset fra Tyskland og den internationale udvikling påvirkede Christian den 8. Han forstod, at Danmark måtte have en fri forfatning. Han døde inden denne blev færdig. Istedet blev det sønnen, Frederik d.7, som fik æren for grundloven. Dog skrev Kongen ikke selv Grundloven. Der blev valgt en grundlovgivende forsamling. De var valgt af Kongen og folket til at bestemme, hvad der skulle stå i grundloven. 

Den 5 juni underskrev Frederik d. 7 grundloven, den lov som alle andre love skal overholde. Da Grundloven udkom, var det kun 14% af befolkningen, som kunne stemme.

Fruentimmer(kvinder), forbrydere, fattige, fjolser, folkehold(tjenestefolk) havde ikke stemmeret. Men vi fik dog først reelt folkestyre, da man ved en grundlovsændring, gav kvinderne stemmeret. 


Svar #7
01. februar 2014 af DenizK (Slettet)

Er det svar til alle 6 spørgsmål

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. februar 2014 af 123434

Ja, det skulle meget gerne besvare alle dine spørgsmål og lidt mere til. 


Svar #9
02. februar 2014 af DenizK (Slettet)

Kan du ikke give mig svaret på spørgsmål 4 fordi den er ret svært

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. februar 2014 af 123434

4. Giv eksempler på grupper i befolkningen, der ikke havde valgret eller var valgbare

Forbrydere, fruentimmer(kvinder), folkehold(tjenestefolk), fattige, fjolser


Skriv et svar til: historie/samfundsfag: grundloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.