Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Studieretningsopgaven i 3g

03. september 2007 af MiaMette (Slettet)
I min klasse er vi lidt i tvivl om, hvilke fag, man må skrive i, i studieretningsopgaven i 3g.

Man skal skrive i dit studieretningsfag på A. Derudover, må man så vælge et hvilket som helst andet fag?

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. september 2007 af Regitze1 (Slettet)

jeg er heller ikke sikker men har hørt man skal vælge et andet fag fra et andet fakultet.. altså jeg har samf. A så jeg skal vælge mellem et humanistisk fag eller naturvidenskbligt fag

Svar #2
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Er du sikker på, at du ikke tænker på AT?
Så vidt jeg har fået at vide må man gerne skrive i den samme faggruppe i studieretningsopgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. september 2007 af Regitze1 (Slettet)

Det er hvad vi har fået af information om den indtil videre..

Svar #4
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Hmmm... mærkeligt!
Hvad har I mere fået at vide?

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. september 2007 af Regitze1 (Slettet)

ikk andet end at den ligger i december og at vi har to uger til at skrive den..

Svar #6
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Samme her... lige før jul :(

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. september 2007 af allan_sim

#0.
Der skal indgå et studieretningsfag, som du har på A-niveau. Det er ligemeget, om du har A-niveauet som en del af studieretningen eller som opgraderet valgfag.

Andre deltagende fag skal enten være andre studieretningsfag (uanset niveau) og/eller dansk og/eller historie.

Du må gerne skrive i et studieretningsfag, som du allerede har afsluttet i 2.g.

Der er ikke krav om, at fagene optræder i forskellige fakulteter.

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. september 2007 af Occulta (Slettet)

På EMU er der som regel altid svar at hente - også i denne situation: http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/eksamen/3g.html

Jeg citerer:
Studieretningsprojekt
I 3.g skal eleven udarbejde et studieretningsprojekt. Studieretningsprojektet udarbejdes i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag på A-niveau og med inddragelse af andre studieretningsfag og/eller fagene dansk A og historie A.



Skolen udpeger blandt skolens lærere en eller flere vejledere for den enkelte elev i de indgående fag. Vejlederne medvirker i alle projektforløbets faser.

Eleven vælger i samråd med vejlederne område for studieretningsprojektet. Området skal – inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof – afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en problemformulering, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er blevet afleveret og rettet. Eleven skal senest 6 uger inden projektperiodens start skriftligt oplyse de valgte fag og område.

Problemformuleringen udfærdiges af vejlederne. Den skal rumme såvel fagspecifikke som mere tværgående faglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i de enkelte fag. Problemformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven – herunder krav til og omfang af opgavebesvarelsen – og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen. Problemformuleringen skal have en sådan form, at eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden.

Bedømmelsen af opgavebesvarelsen er en faglig helhedsvurdering i forhold til de faglige mål i de fag der indgår i studieretningsprojektet.

Ved bedømmelsen lægges der herudover vægt på nedenstående forhold:

– om projektet er besvaret i overensstemmelse med problemformuleringen, herunder de afgrænsninger og krav, der indgår i denne

– om der er sammenhæng mellem den tidsmæssige ramme for projektet og opgavebesvarelsens omfang og kvalitet

– om eksaminanden selvstændigt har udvalgt, inddraget og anvendt relevant baggrundsstof for besvarelsen

– om eksaminanden har anvendt passende faglige analyse- og arbejdsmetoder ved besvarelsen

– om stoffet er behandlet tilstrækkeligt dybtgående

– om der er gennemført en kritisk vurdering på et fagligt og metodisk grundlag

– om der er sket en selvstændig bearbejdelse og perspektivering af stoffet

– om problemstillingerne har været særligt vanskelige og komplekse

– om stoffet er formidlet på tilfredsstillende måde

– om der er præcise henvisninger og fyldestgørende dokumentation

– om alle kilder er oplyst

– om noter og litteraturliste er korrekte og fyldestgørende

– om fremstillingen i opgavebesvarelsen er overskueligt disponeret, og den sproglige udformning er klar, præcis og ensartet igennem hele besvarelsen.

Svar #9
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Tak for info!
Jeg er stadig ikke 100% med. I #8 står der:
Studieretningsprojektet udarbejdes i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag på A-niveau og med inddragelse af andre studieretningsfag og/eller fagene dansk A og historie A.

Må man så gerne skrive i fx eng A, hvis man har en studieretning, der hedder matA, kemiB og fysC, og derudover har valgt eng på A?
Er det mine lærere i de pågældende fag, der skal være ens vejledere?

Svar #10
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Bare glem det første spørgsmål i #9, jeg må lære at læse ordentligt! :)

Brugbart svar (0)

Svar #11
03. september 2007 af allan_sim

#9.
Nej. Engelsk er i dit eksempel jo ikke et studieretningsfag. Det er kun dansk og historie, der må inddrages uden for studieretningen.

Det vil normalt være dine lærere, der er dine vejledere, men forhold kan gøre, at det ikke bliver sådan - f.eks. at en lærer har for mange opgaver eller at en anden lærer er ekspert på det valgte område.

Brugbart svar (0)

Svar #12
03. september 2007 af Rmohr (Slettet)

#9 I #8 står der jo netop, at faget gerne må være et du har valgt op på A og ikke et som egentlig indgår i din studieretning. ;)

Svar #13
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Tak for hjælpen - jeg tror jeg har en klarere ide om forløbet nu.

Brugbart svar (0)

Svar #14
03. september 2007 af Rmohr (Slettet)

#12
Det gør der så ikke alligevel, mærkeligt. Jeg syntes ellers lige, at jeg så det. xD

Brugbart svar (0)

Svar #15
03. september 2007 af allan_sim

#12.
Øh nej. Derimod kan mine første sætninger i #7 måske misforstås. De skal forstås sådan, at hvis man f.eks. har matematik B i studieretningen, så må man gerne skrive med udgangspunkt i dette, hvis man har opgraderet det til A via et valgblok - også selvom A-niveauet ikke er en del af studieretningen. Man skriver da stadig med matematik som studieretningsfag.

Svar #16
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Jo, lige et sidste spørgsmål, forresten!

Er der krav om, at A-niveaufaget skal være opgavens primære fagområde? "med udgangspunkt i et studieretningsfag på A-niveau", ja, hvad menes der?

Brugbart svar (0)

Svar #17
03. september 2007 af allan_sim

#16.
Nej, det er der ikke krav om. I praksis skal vælges et hovedfag blandt de deltagende fag, og i dette hovedfag forlanges det, at man "går udover pensum" som der lægges op til i #8. I de andre deltagende fag kan man blot benytte allerede kendt stof, idet man hele tiden skal sikre tværfagligheden.

Det er en af de ændringer der kom med den opdaterede vejledning til projektet.

Brugbart svar (0)

Svar #18
03. september 2007 af allan_sim

#17.
Et par præcisioner:

1) Der kan være mere end et hovedfag.
2) Mindst ét hovedfag skal være et studieretningsfag på mindst B-niveau.

Man kan altså ikke skrive med dansk eller historie som eneste hovedfag.

Svar #19
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Det er jeg glad for at høre, jeg vil nemlig gerne skrive i fysikB, men har matA i studieretningen og desuden opgraderet til kemiA fra kemiB.

Tak for hjælpen igen!

Svar #20
03. september 2007 af MiaMette (Slettet)

Problemet med at skrive i mat er, at de andre fag også skal indgå. Jeg vil ellers gerne skrive i matematik, men det er svært at gøre det tværfagligt uden at man skal skrive om anvendt matematik... Aaf de tre fag er fysik nok det letteste at kombinere enten mat eller kemi med, så derfor vælger jeg det.

Har I andre 3g'ere gjort nogle overvejelser omkring fagkombination og evt. emne?

Jeg tænker på noget med solceller eller brændselscellen, så kan man kombinere kemi og lave noget eksperimentielt.

Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.