Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Konkurrenceevne!!!

12. december 2007 af 1234_dk (Slettet)
Hvordan defineres en VIRKSOMHEDS (VØ/Afs), og ikke et lands(IØ), konkurrenceevne? Nogen der har en relevant kilde?

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. december 2007 af Peden (Slettet)

Ingen kilder nej, men konkurrenceevnen måles typisk på prisen såvel et lands som en virksomheds økonomi. Jo færre udgifter du har internet jo nemmere har du ved at konkurrere eksternt.

Svar #2
12. december 2007 af 1234_dk (Slettet)

Okay.. Men såvidt jeg ved så har jeg fået defineret konkurrenceevnen som et produkt af alle aktiviteterne i en virksomheds værdikæde?

Brugbart svar (1)

Svar #3
12. december 2007 af Peden (Slettet)

Jamen det er det da også. Men igen, det afhænger af spørgsmålet, og produktet. Taler vi om søm og skruer, så er det prisen, og stort set kun prisen det drejer sig om. Taler vi derimod om eksempelvis biler, så drejer det sig i lige så høj grad om ventetiden frem til levering, konfigurerbarhed (du kan få den i alle farver, så længe det er sort), forbrug, ydelse etc.

Husk at det bare er min egen subjektive vurdering, vil du have mere faste definitioner, så må du til bøgerne :)

Svar #4
12. december 2007 af 1234_dk (Slettet)

Jamen det er netop det.. Kan ikke finde nogen som helst bøger med en definition på en virksomheds konkurrenceevne!! Har du evt. nogle ideer til hvad jeg kan komme ind på i min analyse af hvordan outsourcing påvirker en virksomheds konkurrenceevne?

Brugbart svar (1)

Svar #5
12. december 2007 af Peden (Slettet)

Ja, men det bliver et opkog af det jeg tidligere har nævnt. Prøv at sætte dig i virksomhedens kundes sted, hvad er det der afgør at du vælger at handle med netop den virksomhed, frem for andre?

- Pris, såvel den umiddelbare som totale (total cost)
- Tilgængelighed, der er ikke noget ved at få en billig vare, mod at vente et år på at få den (her kommer outsourcing ind i billedet).
- Kvalitet, det hænger uløseligt sammen med den totale prisbetragtning
- Unikaprodukter (ved ikke hvad det ellers skal kaldes). Den egenskab at virksomheden sælger noget helt specielt som ingen andre kan tilbyde.

...og sikkert mange andre faktorer.

Svar #6
12. december 2007 af 1234_dk (Slettet)

Okay.. Så et lidt mere opgaveteknisk spørgsmål.. At analysere i en opgave som min, kan det være at kigge på konkrete eksempler og så sætte dem i relation til teorien, fx vha. citater?

Svar #7
12. december 2007 af 1234_dk (Slettet)

Sorry så først din besked nu.. Og den er noteret!

Brugbart svar (1)

Svar #8
12. december 2007 af Peden (Slettet)

Det er i orden ;)

Svar #9
12. december 2007 af 1234_dk (Slettet)

Men tilbage til spørgsmål #6???+

Brugbart svar (1)

Svar #10
12. december 2007 af Peden (Slettet)

#9:
Ja det kan det sagtens, det er jo ikke nogen eksakt videnskab det her, og det er jo vidt forskelligt fra marked til marked.

Skriv et svar til: Konkurrenceevne!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.