Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Et værktøj til Studieretningsprojektet

25. november 2008 af Jean
Vi bevæger os med hastige skridt mod december måned, som tager imod med klip, klister, hygge og godter. For mange 3. årselever markerer december måned dog også det store Studieretningsprojekt, som skal afsluttes inden julegåsen kan fortæres med god samvittighed.   Når startskuddet går betyder det to uger foran skærmen med opgaveformuleringen, bøgerne og de store tanker som nærmeste omgangskreds. Men frygt ej - Studieportalen står ved din side. Vi har ladet os rive med af julens gaveiver og præsenterer hermed et værktøj på Studieportalen: En vejledning til Studieretningsprojekt.   De seneste år har vi i Studieportalens forum set, hvordan medlemmerne er meget aktive omkring skriveperioden. Mange ubesvarede spørgsmål dukker op, og Studieportalens forum er i høj grad blevet brugt til at få mere klarhed over alt lige fra små detaljer omkring opgaven, forståelse af problemformuleringen til formålet med hele opgaven.   Denne aktivitet på Studieportalen vidner om, at måske ikke alle elever er lige informerede om eksempelvis opgavens formål, delelementer og opbygning. Derfor har vi, på baggrund af forskellige gymnasiers informationsmaterialer om opgaveskrivning, sammensat en vejledning til Studieretningsprojektet, du kan hente hjælp i.   Før, under og alt det man ikke tænker over   Vejledningen repræsenterer forskellige stadier i arbejdet med Studieretningsprojektet   Før – om blandt andet research, valg af fag, litteratursøgning og emneafgrænsning.   Under – hvordan opgaveformuleringen forstås, hvordan opgaven disponeres, hvordan de enkelte dele vægtes ift. opgaveformuleringen osv.   Alt det man ikke tænker over – hvad layout betyder for opgaven, korrekt henvisning og citering, hvordan arbejder man med brainstorming, og hvad gør man i tilfælde af skrivestop?   Nøgleord og disponering i opgaven Det springende punkt for arbejdet med et Studieretningsprojekt er uden tvivl udleveringen af opgaveformuleringen. Med ét står man med en kryptisk formulering i hånden, som skal indeholde ens hovedinteresse i emnet kogt ned til få sætninger, såfremt kommunikationen til underviser har været præcis! Denne formulering er som en ledestjerne eller til tider en redningsplanke, man klynger sig til. Forståelsen af formuleringens eksakte ord og betydning er nødvendig for at kunne udarbejde besvarelsen. I opgaveformuleringer går de samme nøgleord ofte igen. Det er ord som referér, resumér, beskriv, gør rede for, karakterisér, analysér, fortolk, kommentér, perspektivér, diskutér, vurdér og tag stilling til. I vejledningen gennemgås de enkelte ord generelt og i forhold til konkrete fag og opgaveformuleringer, så du får et billede af, hvordan disse nøgleord skal forstås.   Hvis du har brug for en mere overordnet forståelse af, hvad en problemformulering er, og hvordan man arbejder med den, er der hjælp at hente i artiklen ”Sådan skriver du en god problemformulering…”.   Når først forståelsen af opgaveformuleringen ligger klar, melder den næste udfordring sig; hvordan forholder man sig til omfanget af en 15-25 sider stor opgave. Her er en disposition et uundværligt redskab til at skabe overblikket og blive bevidst om, hvor de enkelte dele i opgaven skal være placeret, og hvor meget de skal fylde. Også her kan vejledningen hjælpe dig, da den giver et indblik i, hvad et Studieretningsprojekt egentlig består af, og hvordan delene skal vægtes. Egentlig handler det om at tænke en almindelig opgave i de pågældende fag i overstørrelse, men hvor nemt er det lige…?   Dokumentation Til enhver faglig opgave kommer man ikke udenom at skulle dokumentere sine data og kilder. I en opgave som Studieretningsprojektet er det særlig vigtigt, da kildehenvisning dokumenterer, hvad du har hentet inspiration i, og hvad der er dine egne tanker og resultater. Ud over at dokumentere kilderne er det altid en god idé at vise, at man kan forholde sig kritisk over for kildernes udsagn og ophav. Supplerende til vejledningens afsnit om dokumentation kan du derfor omkring internetkilder orientere dig i artiklen ”Kildekritik på Internettet”.   Når det uforberedte sker Men det at skrive en større opgave er meget mere end bare opgaveformulering, opbygning og dokumentation. For mange er det første gang, man skal sidde alene i to uger og arbejde intensivt på en opgave. En del uforudsete ting kan ske på sådanne uger; du kan gå i skrivestop, dine vejledere er måske ikke lige så hurtige til at besvare spørgsmål som beregnet, din motivation er dalende, din tidsplan holder ikke. Ja alverdens forhindringer kan dukke op. For at få indblik i de ting, der kan ske, og hvordan de i så fald kan tackles, indeholder vejledningen forskellige gode råd til håndtering af disse situationer, så du kommer videre med opgaven i stedet for at gå helt i sort.   Tænk på din læser Et sidste element man ofte glemmer, når man sidder med sig selv foran computeren, er læseren i den anden ende. Opgaven skrives jo rent faktisk fordi, en eller flere læsere skal læse den! Det er derfor en god øvelse, mens du skriver, at overveje om du som læser vil finde din egen opgave interessant at læse. Du ved sikkert selv, hvilke faglige tekster du finder interessante. Det, der gør dem spændende at læse, kan du selv arbejde på at få ind i formen på din opgave. Vejledningen giver også her nogle tips til at skrive læservenligt, så lad dig endelig inspirere.

Brug for inspiration? Vi har en lille samling af SRP'er skrevet sidste år i databasen, så lad dig endelig inspirere herfra.

Skriver du i Word? Vi har lavet en skabelon, du direkte kan anvende til dit Studieretningsprojekt. Til skabelonen hører en videoguide, som forklarer hvordan skabelonen er bygget op. Desuden afslører guiden nogle smarte funktioner i Word, der kan være nyttige i forbindelse med SRP.

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2008 af peter den ottende (Slettet)

Hvis du vil have en mere præcis og detaljeret vejledning, så hent den på Solrød Gymnasiums hjemmeside solgym.dk Hilsen Flemming

Svar #2
27. november 2008 af Jean

http://www.solgym.dk/images/pdf/srpvejledning.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #3
25. november 2009 af backus

En endnu mere udførlig vejledning findes på SRP-bogen.dk.

- - -

De bedste hilsner

Niels 


Skriv et svar til: Et værktøj til Studieretningsprojektet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.