Dansk

Bedre til at skrive gode noter?

16. september 2010 af Giues (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Heej alle herinde :)

Jeg sidder lidt med et problem om, at jeg ikke kan få skrevet nogle gode noter til de fag vi nu har (10. klasse)
Vil rigtig gerne forbedre mine karakter osv.. - Men har det lidt som om at jeg ikke rigtig bliver "klogere" på de enkelte emner vi har. Har det lidt med at glemme alt hvad jeg har lært den ene dag, og hvis min lærer så stiller mig spg indenfor de emner, melder jeg pas.
Derfor ville jeg høre om andre har oplevet dette problem, og hvordan de blev bedre til at huske det de lærer, og kan få skrevet nogle gode noter.

Og om nogle kunne give mig en "Opskrift" eller model til, hvordan man evt, kunne skrive nogle gode notater ned?
(Er ret ny, så ved ikke om der er en debat omkring dette..)

Tak for jeres tid! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2010 af Erik Morsing (Slettet)

Hvis du kan forbinde det, du lærer, med nogle billeder (noget du ser for dit indre øje), så husker du det lettere. Det handler om at have fantasi. Det er også vigtigt, at læreren forstår at undervise på en levende måde. Det indebærer, at han selv har fantasi og kan komme med mange eksempler. For eksempel kan matematikken virke meget abstrakt, men hvis den hæftes på fysiske begivenheder, er det lidt nemmere at lære. Det praktiske og det teoretiske bør gå hånd i hånd.


Svar #2
16. september 2010 af Giues (Slettet)

Det har du ret i! :D
 

 Har det ret svært med at følge med i undervisningen, samtidig med at jeg skriver langsomt for at gøre håndskriften pænere, så jeg kan læse hvad jeg har skrevet. - Men alligevel får jeg ikke skrevet de mest vigtige og 'gode' notater ned.
- Når jeg så sammenligner mine noter med de andre gode notater der er herinde på studieportalen, så synes jeg bare mine noter ikke er noget værd i forhold til de guld noter der smidt ind her. Jeg vil helst "lærer" (Hvis man kan sige det) at skrive egne noter, så jeg bedre kan følge med i undervisningen også. - Men nu er jeg også begyndt i en ny klasse, og tør ikke sige så meget, fordi det er en ny klasse. Så kan ikke rigtig nå og få de vigtige ting med :/


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. september 2010 af Erik Morsing (Slettet)

Prøv om du kan få fat i det væsentlige, der er altid en rød tråd i en fremstilling.


Svar #4
16. september 2010 af Giues (Slettet)

Jeg skal prøve! :D
- Jeg stiller nogle gange selv spørgsmål, og skriver svaret ned, som fx. "Hvad er .." "Hvilke regler gælder der her" osv.
Sådan synes jeg, jeg måske kan få det væsentligste med? o;


Brugbart svar (1)

Svar #5
16. september 2010 af Erik Morsing (Slettet)

Ja men udgangspunktet er, som jeg ser det, at kunne forbinde stofffet med virkeligheden, eventuelt eksempler fra dagligdagen. Lad os tage et eksempel. I gennemgår et værk af en bestemt forfatter, og I skal efterfølgende fortolke det skrevne. Det første, jeg ville gøre (og gjorde) er at læse om forfatterens liv, helst hans biografi, så er jeg meget bedre rustet til opgave og desuden har jeg fået fat i nogle strømninger fra hans periode. Et andet eksempel kan være Newtons love i fysiken. Hvordan fandt han frem til det? Og er der nogle huller i hans fremstilling? Ja det er der, men det blev først påpeget af Einstein med sin relativitetsteori. Hvad medførte den af forandringer, og hvilket syn fik vi på universet? Alt sådan noget er vigtigt at få med i undervisningen. Så bliuver det hele mere levende. I historietiomen er det oplagt, at fantsien må spille ind. Tænk på Waterloo, Napoleon, fordrivelsen og forfølgelsen af aristokratiet, men tænk også på, hvor skammeligt de udnyttede befolkningen, til de ikke kunne tage mere. Retfærdiggør det ikke revolutionen. Og hvordan med den russiske revolution, med religions- og grænsestridigheder? Vi ser det i Palæstinakonflikten og jhar gjort det siden Ben Gurion i 1948, med Golda Meir osv. Spørger man ikke sig selv? Ja men kan der nogensinde etableres en fred dernede? personligt tror jeg det ikke, men havd er den dybere årsag? Spørg dig selv om sådan nogle ting, så bliver det hele mere levende. Og hvad med Hitler? Var der overhovedet noget godt i det, han gjorde, og hvordan opstod det. Svaret skal ses i lyset af Wall-Street krakket, og jo han gjorde det gode, at han skaffede arbejde, ganske vist ved at opruste, men med 1/3 af befolkningen arbejdsløse og med en gallopperende inflation, kunne det så ikke være sket herhjemme eller i et hvilket som helst andet land? Man må huske på, at når folk sulter, er de parate til hvad som helst.


Svar #6
16. september 2010 af Giues (Slettet)

Så jeg skal prøve leve mig ind i situationen, og forbinde emnet til virkeligheden? :D 


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. september 2010 af Erik Morsing (Slettet)

ja


Skriv et svar til: Bedre til at skrive gode noter?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.