Dansk

Kan man blande nutid og datid?

08. maj kl. 19:57 af Elevinød1234 - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg sidder og skriver en reflekterende tekst i dansk, og er pludselig kommet itvivl om nutid og datid. 

Kan man godt blande tiderne, hvis man skal skrive sine tanker om en begivenhed i fortiden?

Kan man fx skrive: "Jeg mener hun var uskyldig den gang, og kan derfor ikke forstille mig, at skulle dømme hende".

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj kl. 22:04 af Eksperimentalfysikeren

Det kan du godt. Du kan også blande nutid og fremtid: "Jeg tror hjemmeholdet vil vinde i aften." Der er også andre muligheder.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. maj kl. 00:13 af SuneChr

Hvis man udfylder en tipskupon og benytter al den viden om kampene, man kan få fat i,
gør man brug af hele tre tider, fortid, nutid og fremtid. Hvordan har holdene klaret sig
indtil for nylig, hvor står holdene  i dag, og hvordan vil de mon klare sig i weekenden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj kl. 08:06 af Stygotius

Det er noget sludder. Det drejer sig om i hvilken tid den fremsættende sætning står i,  og hvad man refererer til. Der er nogle (især journalister) der tror at det er "smart" at bruge den såkaldt "historiske eller dramatiske nutid" (som er et litterært trick der skal få læseren til at  opleve en handling som om han/hun selv var deltager i den)  i tide og utide, men en avisartikel eller en skolestil er nu engang ikke skønlitteratur  så man skal helt klart hoide sig fra at blande nutid og datid. Det virker bare ubehjælpsomt, og læseren bliver forvirret.

NB. "fremtid" eksisterer ikke på  dansk som en tid. Man bruger her enten nutid eller en omskrivning med enten hjælpeverbet "vil" eller "skal".


Svar #4
09. maj kl. 09:17 af Elevinød1234

Men hvordan referere jeg så, til en begivenhed i fortiden?

Begivenheden kan jeg jo ikke skrive i nutid, da det automatisk er datid.
Men mine tanker og meninger kan jeg ikke skrive i datid, da det er noget, jeg mener lige nu.

“Hun løb hjem, hvilket jeg mener var den bedste beslutning.”

“Hun løb hjem, hvilket jeg mener er den bedste beslutning.”

Er sætningerne korrekte?

Brugbart svar (1)

Svar #5
10. maj kl. 08:31 af Stygotius

Sætningen: "Hun løb  hjem, hvilket jeg mener var den bedste beslutning" er den bedste fordi du her refererer til det (fortidige) tidspunkt da hun traf beslutningen, og det passer med fortiden i "løb"


Skriv et svar til: Kan man blande nutid og datid?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.