Afsætning

Porteføljeanalyse hjælp?

03. november 2010 af xxsallyh (Slettet)

Jeg har fået en opgave som kan ses her

side 55 og 56 opgave 4.8

Jeg forstår virkelig ikke noget af den og er gået helt i stå. Jeg skal følgende

1. Forklar om de ovennævnte produktgrupper kan betegnes som SBU'er

 2. Redegør for formålet med at udarbejde en porteføljeanalyse

 3. Redegør for opbygningen af boston modellen

4. Hjælp Lars Udson med at placere de enkelte forretningsområder i Boston modellen.

5. Beskriv og vurder de enkelte forretningsområders aktuelle og fremtidige situation

6. Analyser Dankit A/S samlede portefølje og vurder, hvilke markedsføringsmæssige strategier du vil anbefale virksomheden

Kunne i evt. forklare hvad or hvordan jeg kan gøre

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
04. november 2010 af Guspastallas (Slettet)

Hej!

Jeg har ikke den bog som opgaven står i, så jeg har svært ved at hjælpe dig med den konkrete opgave... Jeg skriver lige lidt ned som måske kan hjælpe til at forstå spørgsmålene...

1) SBU: Er de specifikke produktgrupper selvstændige forretningsområder. F.eks. er virksomhedens produkter selvstændige forretningsområder. Hos Coca-Cola Koncernen er Coca-Cola og Fanta 2 forskellige SBU'er (produktgrupper/forretningsområder) selvom de er i samme koncern.

2) Man laver en porteføljeanalyse for at få overblik over virksomhedens forretningsområder. F.eks. for at danne sig et overblik over hvordan det går, om der er produkter som skal fokuseres mere på, osv.

3) BostonModellen: på x-aksen har du dine produktgruppers markedsandel i forhold til den største konkurrent.

På y-aksen har du (i %) hvor stor en vækst der er på markedet. Så slår du et par streget midt igennem modellen så du får 4 felter. Hver felt har et navn. Alt efter i hvilke felter dine forretningsområder ligger i, er der forskellige måder at handle på. Størrelsen på den cirkel som du tegner ind, siger noget om hvor stor omsætning din virksomhed har på det forretningsområde. (Se mere om Boston modellen på: http://www.berg-marketing.dk/kundeana_pol.htm#boston)

4) Kan jeg ikke gøre uden hele opgaveteksten.

5) Afhængig af spørgsmål nr. 4 bliver løst.

6) Afhængig af spørgsmål nr. 4 og 5 bliver løst.

Den er ellers meget simpel hvis du har en marketingbog at slå op i. USB, Boston modellen osv er simpel marketingteori, som burde findes i de fleste skole-marketingbøger.

Håber det hjalp lidt på forståelsen, ellers skriv igen.

Mvh

Rasmus

Uddannet Brand Manager og har marketing som den store passion :-)

Hvis du vil se mere om markedsføring, branding og kommunikation: Grønbech's Marketingblog


Svar #2
04. november 2010 af xxsallyh (Slettet)

Tusind tak for hjælpen :)


Svar #3
08. november 2010 af xxsallyh (Slettet)

Jeg har fået det hele løst undtagen opgave 6, kunne du evt. forklare den hvis du ser opgaven?

linket er : http: // w ww. pagegangster. com/ p/IiSOu/

og det er på side 55 til 56


Brugbart svar (2)

Svar #4
08. november 2010 af Guspastallas (Slettet)

I spg. 6 skal du forklare:

1) Beskriv det overordnede billede af hele virksomheden ud fra Boston modellen du har lavet. Altså hvordan synes du at Dankits produktområder klarer sig i forhold til den markedsvækst der er på markedet (over eller under markedsvæksten på 8%), samt hvordan de forskellige produktområder klarer sig i forhold til konkurrenterne (se på deres størrelse i forhold til deres største konkurrent).

2) Når du har svaret på den første del, så ser du på hvordan du synes de forskellige produktområder klarer sig. Er der nogen som klarer sig godt, så kan man måske fortsætte med den markedsføring man har nu eller endda måske give den mere gas for at få flere markedsandele.

Hvis der er forretningsområder, f.eks. bøger, hvor Dankit har lav markedandele, der er lav markedsvækst og den største konkurrent er stor, så kan Dankit enten vælge at intensivere markedsføringen for at tage kampen op eller opgive det marked. Jeg kan se at bøger nok er i feltet "hund", hvilket typisk vil betyde at det er et svært felt at tjene penge i. Så mit bud (uden at vide hvad du har skrevet i spg. 5) vil være at lukke "bøger" ned og fokusere på andre produkter, f.eks. hvis du har nogle produkter i feltet "? - spørgsmålstegn".

Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers skriv igen. Du kan også sende mig din opgave når du har skrevet den, så skal jeg nok kigge den hurtigt igennem (med mindre du har skrevet en 100 siders opgave...), hvis du gerne vil det .

Mvh

Rasmus

Se mere om marketing, branding, kommunikation på min marketingblog: Grønbech's Marketingblog


Skriv et svar til: Porteføljeanalyse hjælp?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.