Samfundsfag

Samfundsfag

14. marts 2011 af Spøgelset (Slettet)

Heej

Jeg har besvaret en del spørgsmål indenfor Den engelsk/amerikanske (residuale) model. Men jeg har gået i stå på et af spørgsmålene.. Teksten om modellen er her:

Det er velfærdsmodel , residual som betyder tilbageblivende eller resterende, og karakteristisk for denne model er, at markedet anses for at være den bedste fordelingsmekaniske af samfundets goder. De initiativrige og ihærdige vil sikre sig gode forhold, og det er derfor op til den enkeltes egen vilje og evner at få sin del af kagen. Staten skal derfor spille en beskeden rolle og skal kun yde støtte til de dårligt stillede. Kun borgere, der ikke er i stand til at sikre velfærden med privat forsikringstegning, kan regne med offentlige midler - deraf betegnelsen residualmodelllen. I lighed med den iniverselle model og i modsætning til den selektive model, hvor familien udgør et vigtigt sikkerhedsnet, fokuserer den residuale model på indivdet. Den har til opgave at stå som garant for individets formelle (i modsætning til den universelle models reele) lige muligheder for at gøre sin egen lykke i samfundet. Ophævelse af mindsteløn og neddrosling af alle velfærdsydelser, såsom pensioner, sygepenge, dagpenge, børnepenge osv., placerer klart England i bunden med den mest skrabede model for velfærdsstat i EU.

Hvilken betydning har modellen for undervisningssystemet og sundhedsvæsnet ?

På forhånd tak .


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. marts 2011 af fr09 (Slettet)

 Hint: Se på de opdelte private og offentlige systemer. Fx elever med "rige" forældre går i private skoler, mens elever af "fattige" forældre benytter de offentlige skoler. Hvilken konsekvens har det for "sammenhængskraften"?


Svar #2
17. marts 2011 af Spøgelset (Slettet)

Jaa, det er rigtigt. For eksempel elever med "rige" forældre går i private skoler , og det betyder, at flere og flere vælger private skoler, fremfor de offentlige skoler, og det kan betyde på de offentlige skole, at der blive færre elever, og når der bliver færre elever, så bliver der færre lærer, og det kan betyde fyringer og arbejdsløshed. Mange vælger de bedste skoler, da man kan se, hvilket snit hver enkelt skole ligger på, derfor vælger forældrene at deres børn skal gå i skoler hvor der er et højt snit.


Svar #3
18. marts 2011 af Spøgelset (Slettet)

tak


Skriv et svar til: Samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.