Søgning på: biologi pensum. Resultater: 7141 til 7160 af 11183
  • SRP - Nitratkredsløbet

    Forumindlæg
    Hej :) ja så nærmer tiden sig hvor SRP'en skal skrives. I forbindelse med dette, ville jeg høre, om der er nogen der har skrevet om nitratkredsløbet (evt. kombination kemi - biologi) - og i så fald om I har nogle gode ideer til indskærpelse af emnet, sådan at det ikke er så bredt? på forhånd...
  • genmutation

    Forumindlæg
    hej! skal til biologi eksamen i morgen og har et spørgsmål der lyder: hvilke konsekvenser kan mutationerne medfører. har selv skrevet at det kan medfører at ens protein og arvemateriale bliver ændret. er der andre ting ?
  • Ny biologifagside

    Forumindlæg
    På opfordring af chemistry_htx-sts er der nu oprettet en biologifagside med nogle spændende links. Siden kan ses her: https://www.studieportalen.dk/Search/?q=Biologi Hvis der andre, som har ideer til indhold på biologifagsiden eller til nogle af de andre fagsider er I meget velkomne til at sende ...
  • Regnskoven

    Forumindlæg
    Jeg skal snart op i naturfagsprøven - biologi, geografi og fysik kemi. Jeg har valgt emnet regnskoven, men jeg mangler spørgsmål inden under fysik kemi. Nogle forslag? På forhånd tak :)
  • Kræft

    Forumindlæg
    Heeeeeeeej i biologi skal jeg lave en projekt om kræftcellers vækst. Er der nogen der kan anbefale mig nogle gode bøger eller hjemmesider hvor jeg kan læse om dette emne, helst bøger. på forhånd tusind tak
  • Nervecelles kommunikation med muskler

    Forumindlæg
    Hej Alle. Jeg skal til biologi eksamen imorgen, og sidder lige her og kigger på nervecellen. Det jeg er i tvivl om, er hvad det er for en del af nervecellen der giver impulser til musklen om at den skal bevære sig? Er det synapse knopperne som giver et kemisk impuls, eller er det axonet der ...
  • Tyndtarmens rolle ift. kulhydrater, blodsukker og diabetes

    Forumindlæg
    Ja spørgsmålet siger næsten det hele. Nogle der gider forklare hvilken rolle tyndtarmen har på kulhydrater, blodsukker og diabetes ? Det er til min biologi eksamen på A niveau, som jeg skal fremlægge i morgen !! :o
  • Ribosomer

    Forumindlæg
    Hej Jeg er ved at lave årsprøveopgave (24-timers prøve) i biologi, og jeg skal forklare hvad ribosomer er, men jeg kan ikke finde noget som er skrevet på en forstålig måde.. Så jeg tænkte på, om der er nogle af jer som ved noget om det, og som kort kan forklare det?? Hilsen Stefanie
  • Alkohol: Mat+Bio

    Forumindlæg
    Hej. Jeg har tænkt mig at skrive om Alkohol i Matematik A og Biologi B i mit studieretningsprojekt. Nogen der har har ideer til, hvordan jeg kan specificere det? Og hvad jeg kan skrive om i de 2 fag?
  • Et spørgsmål

    Forumindlæg
    Jeg er i gang med en historie og Biologi opgave. Jeg skal skríve om Atombomben (Hiroshima). Mit spørgsmål er om I kan hjælpe mig med at finde en side, hvor man læser noget om menneskerne bivirkningerne fra Atombomben (Hiroshima).
  • tobak og kol opgaver

    Forumindlæg
    Jeg har set mange forumindlæg, hvor folk fortæller de har skrevet en opgave om tobak. Jeg skriver i biologi og historie og har om tobak og kol. Kunne det tænkes, at nogle kunne ligge deres opgave ind, så jeg kan læse dem som inspiration?
  • Eksames hjælp!

    Forumindlæg
    Hej . Jeg har været uheldig (synes jeg selv) at trække biologi b niveau, som så er en af mine sidste eksamer inden jeg bliver matematisk student. Jeg søger derfor noget lektie hjælp mod betaling selvfølgelig. Mvh. Maria
  • hvileeffekt!!! SOS!

    Forumindlæg
    hej ppl! jeg har en nv rapport, som skal snart afleveres! der er en biologi del og en fysik del, men mit problem er mere fysikken delen, og JEG skal kunne beregne hvileeffekten, men det ved jeg ikke hvordan?? og P= P?varme + ?P?fordampning ?jeg har regnet ud hvor meget flamingokassens rumfang ...
  • Respirationsproces

    Forumindlæg
    Heey :D Jeg har virkelig svært ved biologi, og har fået en lektie til imorgen, men ved ikke hvordan jeg skal løse det! Håber i kan hjælpe mig :) Der står : Hvorfor er det lige at cellerne udfører respirationsproces ?
  • Hjælp piger! Spørgesmål til NV - prøven

    Forumindlæg
    Hej piger, skal op i NV (biologi og kemi) snart og har fået et spørgesmål i min opgave og jeg er helt lost og har brug for hjælp til det. Spørgesmålet lyder således: Angiv og vis med beregning, hvor mange tons glukose der kan opbygges ud fra et ton CO2. Hjææælp!
  • Hjælp.. Mangler forklaring på hvorfor det at være kilden er en smerte??

    Forumindlæg
    hej jeg har fået fortalt af en ven, som lige som mig har biologi på B-niveau, men jeg kan ikke forstå hvorfor det lige er at det er sådan? hvorfor er det personen griner, når man kilder personen? hvad sker der i kroppen? jesper
  • Bio spørgsmål om hjertet og lungerne

    Forumindlæg
    Hejsa. Jeg har fået en biologi opgave med hjem, og kan ikke rigtigt finde svaret og sammenhængen mellem 3 spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med! Tak på forhånd :-) Hvad er det lille kredsløb? Og hvilken opgave har det? Hvad er det store kredsløb? Og hvilken opgave har det? Hva...
  • Bindinger?

    Forumindlæg
    Hej? Jeg er rendt ind et mindre problem med mit biologi. Jeg ved simpelthen ikke hvad de forbistrede alfa- og beta bindinger er for nogle dimser? Så jeg ville sætte stor pris på, om nogen kunne fortælle mig hvad det er... (Links til eksterne sider er også helt O.K så længe det kan forståes)
  • Hvordan gøre man redefor noget?

    Forumindlæg
    Hej alle sammen :-) Jeg har en opgave for i biologi, hvor jeg lidt har svært ved, og derfor håber at I kan hjælpe mig. Opgavn går ud på, at jeg skal gøre rede for væksten af gærceller i en vinballon. Det jeg ikke fårstår er, at hvordan redegøre jeg for dette. Tak på forhånd
  • klorofyl

    Forumindlæg
    hej der stod i min biologi bog at 1. solstråling flyttes i glukosemolekylet som kemisk bundet energi ? 2.klorofylet kan ved hjælp af lysenergi fra solen spalte vandmolekyler i ilt og brint 2.mener de den her c6H12O6 håber for svar