Søgning på: biologi i fokus. Resultater: 8881 til 8900 af 14099
-
Eksamen - mælkesyre!
ForumindlægHejsa. Jeg skal op i biologi i morgen og vil lige have en ting på det rene.Det handler om produktionen af mælkesyre og hvorvidt det forårsager at ens muskler "syre" til og derved ik kan arbejde. Det siger bogen, men min lærer derimod siger at det hænger sammen med Natrium/Kalium-pumpen ... -
Meiose
ForumindlægJeg skal til mundtlig eksamen i biologi, og håber derfor at nogle vil hjælpe med et af mine mulige eksamensspørgsmål. Jeg skal forklare mulige konsekvenser af fejl i meiosen. Jeg synes ikke jeg kan finde noget om dette hverken i bogen eller på nettet - nogen som kan hjælpe? -
Klorofylmutanter i bygplanter - krydsningsskema
ForumindlægHej :) Jeg har fået en biologi aflevering med denne problemformulering: Prøve at udlede den forventede udspaltning på 3:1 ud fra et forventet krydsningskema. Jeg ville bare høre herinde, om dette er den rigtige retning. Det der er vedhæftet. Jeg tror, det er rigtigt, men det virker bar... -
Mutationer i DNA
ForumindlægJeg sidder her med en biologi rapport om DNA, og pludselig kommer spørgsmålet: "Redegør for de forskellige mutationer, samt vurder hvilke mutationer har størst effekt på mennesket." Så mit spørgsmål er, hvilke mutationer findes der i DNA? Og hvilken af dem har størst effekt på os? -
Metodisk spørgsmål
ForumindlægHej . Jeg har udført et forsøg i sammenhæng med min SRP opgave, hvor jeg er i tvivl om hvilken metode jeg har benyttet Forsøget gik ud på, at teste effekten fra forskellige insekticider. Der blev afsat forsøg Der blev indsamlet empiri Empiri blev behandlet og vurderet Forsøg... -
Osmose
ForumindlægKunne godt tænke mig at få lidt hjælp her.. sidder med en biologi rapport om osmotisktryk i kartofel og har nogle spørgesmål her:1) Hvorfor hænger bladene ofte på planten selvom den har vandmangel?2) Hvilke osmotiske problemer organismer har, der lever i ferskvand.3) Hvordan har henholdsvis encel... -
HJÆLP TIL GENSPLEJSNING
ForumindlægHej alle Jeg har ikke bare lidt, men MEGA MEGET svært ved at forstå princippet i gensplejsningen og hvordan det hænger sammen med Copy-DNA-metoden. Findes der mon en venlig sjæl, der orker at forklare dette til en biologi C-elev? Jeg skal (desværre) op til eksamen og kan risikere at komme op i n... -
Spørgsmål til en biologirapport.
ForumindlægHej alle, Jeg skal aflevere biologi rapport mandag, og sidder pt. og kæmper med disse tre spørgsmål: 1) Kondomer er ikke nødvendigvis sterile. Hvordan kunne man se, hvis der var fremmede kim herfra? 2) Forklar, hvorfor man ikke kan sterilisere kondomer. 3) Hvad er forskellen på sterilisering og p... -
Kviksølv
ForumindlægMangler lidt hjælp i en biologi aflevering om kviksølv. Det er a og b jeg har problemer med. Linket til opgaven er nedenfor. www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Eksamen/080819_STX082%20BIOA.ashx Spørgsmålene lyder: a) Forklar, hvorfor skumsøjlens højde er et udtryk for enzymaktiviteten b) Hvil... -
Produkt til fremlæggelse
ForumindlægVi har projektuge, og mit emne er HIV/AIDS, men hovedsageligt HIV. Jeg har ikke noget produkt, da vi ikke må betegne powerpoint som et produkt i vores klasse. Jeg er gået i stå, og håber I kan hjælpe mig med at finde et produkt til min fremlæggelse. Det må helst ikke være for uoverkueligt (gerne... -
influenza - pandemi
ForumindlægJeg har et spørgsmål i min biologi rapport, som jeg er lidt usikker på. Hvis vi antager, at de smittede har influenza, som har pontentiale til at blive en pandemi, hvad vil du da gøre, for at stoppe sygdommens fremmarch? også lige et andet:b hvad er de vigtigste forskelle på influenza-virus og en... -
Skal alle tekster/figurer inddrages i oplægget?
ForumindlægJeg skal til eksamen i Biologi B i morgen. Jeg har trukket immunforsvaret og derunder: vacciner. Der er virkelig meget tekst og mange figurer, og synes lidt at det falder udenfor mit overordnede emne noget af det? Men det er vel vigtigt at jeg indrager alle figurer og tekster i mit oplæg? Håber ... -
hf?
Forumindlæghej!!Ville lige høre om, der er nogle af jer herinde, der ved om det stadig er muligt at tage hf efter den gamle reform i landet?? er ikke så vild med, at der er kommet mere kemi og at fagene er blevet blandet sammen i nogle faggrupper. For mit vedkommende kan jeg fx. godt lide biologi og geograf... -
10 klasse:
ForumindlægHej, jeg skal i 10. klasse efter sommerferien, og vil allerede nu begynde, med at forberede mig. Hvilke emner har man hovedsagligt om i de forskellige fag? Historie?, Biologi?, Samfundsfag?, Matematik?, Fysik og kemi?, Religion? osv. Eventuelt: Hvad i havde jer der gik i 10. om?? Tusinde tak ... -
er den hermnaeutiske spiral kun brugelig i forhold til danskfaget?
ForumindlægVi er igang med at lave AT og skal til eksamen i morgen. Vi vil dog gerne benytter den hermaneutiske spiral, som den måde hele vores arbejdsproces har fungeret på. er den hermnaeutiske spiral kun brugelig i forhold til danskfaget? Vores emne: Kommunikation - muligheder og begrænsninger skræmme... -
Sundhed/kost
ForumindlægJeg har nogle spørgsmål omhandlende idræt/biologi. Kunne godt tænke mig andres bud, kan se der stadig er nogle natugle på nu. :D\n\n\n- Hvad er sundhed?\n- Er BMI et mål for sundhed?\n\n\n -
Respirationsprocessen
ForumindlægJeg arbejder på en biologi-aflevering, som omhandler planter og respiration hvori jeg skal redegøre for respirationsprocessen. Jeg er i tvivl om hvad 30(ADP+Pi) og 30 ATP er et mål for, hvad Pi står for (hvorfor står "i" som sænket skrift?) samt hvilken rolle de spiller i respirationen.... -
Bygfrø og nitrat
ForumindlægHey, har en biologi opgave for.. eller havde for.. hehe \nAnyway, har bakset med den i så lang tid nu, og må have noget hjælp.\n\nKlik på linket, og kig og se om du kan hjælpe mig.. : )\n\nhttp://www.aarhusakademi.dk/detvirtuellehus/Undervisningsforl%F8b/Eksamenss%E6t/aar1998/maj/opgave%206.html\... -
forslag til opgave
Forumindlæg\n\n http://www.aarhusakademi.dk/detvirtuellehus/Undervisningsforl%F8b/Eksamenss%E6t/aar2001/maj/opgave%206.html\n\nhej allesammen.... jeg skal lave en biologi opgave.... i kan se den på denne side (linket ovenfor) hvis der var noget som havde et superforslag ville jeg blive super glad:-D på for¨... -
ATP-udbytte
ForumindlægHvordan kan jeg udregne ATP-udbyttet pr. molekyle glukose i en muskelcelle?\n\nhttp://www.kennmadsen.dk/images/Biologi/Bioopgaver/1995/Opg.%201%20Glykogen%20og%20energioms%C3%A6tning.doc\n\nOg hvordan hænger ATP-udbyttet sammen med energiforbrug under arbejde?\n
