Søgning på: fysik eksamen htx. Resultater: 16741 til 16760 af 47925
  • Afstandsbestemmelse til stjerner og galakser

    Forumindlæg
    Hej. Jeg skal skrive dispostion til fysik-eksamen. Overskriften er "Kosmologi og universets alder" med et underspørgsmål som lyder på "Kom ind på afstandsbestemmelse til stjerner og galakser". Er det parallaksemetoden og størrelsesklasser? Hvis ja, er der nogen som kan forklar...
  • Elektrisk enegi

    Forumindlæg
    hej jeg skal til eksamen i morgen i Fysik B. kan I hjælpe mig lige at forstå elektrisk energi samt hvordan den fremstilles og bruges i vores samfund. lidt noget om kraftværkers virkemåde og nyttevirkning. pft. /michelle
  • Phenoler

    Forumindlæg
    hi er der nogen her som kan hjælpe mig med at skriver lidt om phenoler. jeg skal op til kemi B eksamen imorgen, og har et spørgsmål om hyroxoforbindelser som phenoler. hvad er fysik og kemiske egenskaber, isomeriforhold for phenoler? på forhond tak
  • Den generelle gravitationslov

    Forumindlæg
    Hej . Jeg sidder og læser til fysik eksamen og kigger lige pt på kraftbegreber. Jeg er nu kommet i tvivl omkring gravitations loven. Hvordan lyder den generelle gravitations lov. Hvordan bruger man den ved jordoverfladen.
  • Omregne point til karaktere

    Forumindlæg
    Hej Hvor kan man finde en tabel, så man kan omregne point den skriftlige fysik A eksamen? Man kan vist på mellem 0 og 150 point. Hvilken karakter får man hvis man fx får 80 point?:)
  • elektricitet og ioner

    Forumindlæg
    Hej jeg skal op i fysik eksamen på tirsdag og jeg ved ikke helt hvilke forsøg jeg skal lave hvis jeg trækker emnet "elektricitet og ioner"... Jeg kan lave elektrolyse, lede strøm gennem salt, og hvad mere??
  • Magnetisme og elektromagnetisme

    Forumindlæg
    Hej :D jeg skal til mundtlig Fysik og kemi eksamen FSA her på onsdag, altså d. 1 juni. jeg sidder nu og prøver at skriver noter, men jeg syntes ikke at det er så let. Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg kan skrive?
  • Afstandsbestemmelse

    Forumindlæg
    Hej alle :-) Jeg sidder her med et fysik spørgsmål som jeg gerne vil have lidt hjælp til: Du skal redegøre for forskellige metoder til afstandsbestemmelse i Universet, og herunder skal du specielt komme ind på parallaksemetoden. Håber at I vil hjælpe! Og held og lykke med eksamen til alle :-)
  • Udtale af longitudinalbølge

    Forumindlæg
    Hej. Jeg står overfor en eksamen i fysik i morgen. Nu er mit problem bare, at jeg skal kunne udtale ordet longitudinalbølger. Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvordan det skal udtales? Jeg ved godt at det er lidt svært at forklare det, men er der muligvis en der vil gøre forsøget? På forhånd ...
  • Hertzsprung-Russell (HR) - Diagram

    Forumindlæg
    Hej alle! Jeg sidder midt i en 24timers fysik eksamen, og jeg kan sgu ikke rigtigt finde ud af hvad HR-diagrammet går ud på. Er det bare for at måle hvor langt henne en stjerne er i sin levetid, samt dens temperatur + hvor meget den lyser? Eller er jeg helt galt på den?!
  • Kulkraftværk (FSA)

    Forumindlæg
    Jeg skal til fysik/kemi eksamen i morgen, og er igang med at lave mine sidste dispositioner. Så ville spørge om hvad man kan sige om alkaner under emnet "kulkraftværk"? :) (Min lærer sagde man kunne komme ind på det)
  • effektiv længde?

    Forumindlæg
    Hej jeg står og ska til mundtlig fysik eksamen imorgen hvor jeg har fået et spørgsmål om bølger i rør. Her skal jeg blandt andet fortælle om effektiv længde? Er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå hvad effektiv længde er? på forhånd tak :)
  • Månens faser

    Forumindlæg
    Hej alle sammen. Sidder og er i gang med fysik eksamen(24 timers) og kan virkelig ikke finde ud af det med månens faser. http://astronomi.blogg.se/2009/january/manens-faser.html Her et bilede , men hvorfor er der 2 måner?? Nogle som kan forklare og give lidt hjælp? / På forhånd tak - An...
  • Absorptions- og emissionspektre

    Forumindlæg
    Hej. Jeg sidder og er i gang med en 24-timers eksamen i Fysik C, til imorgen. Jeg skal snakke om Absorptions- og emissionspektre. Det har jeg aldrig helt forstået, så er der nogle der kan fortælle mig hvad de generelt er og hvad de går ud på? Mit spørgsmål omhandler også brintspekteret. Hvad er ...
  • Magnetisme og elektromagetisme?? (disposision)

    Forumindlæg
    hej. Til fysik eksamen/oplæg skal man der under emner "MAGNETISME" fortæller om "ELEKTROMAGNETISME"? (hvis ja, hvor meget ca?) OG oplæg/disposision til ELEKTROMAGNETISME skal man der først fortælle om MAGNETISME???? ved det er op til mig selv, men hvad giver flest "po...
  • Hvordan griber man kemisk analyse an?

    Forumindlæg
    Hej Jeg skal snart til eksamen i fysik og mangler lige at få styr på det sidste. Hvordan griber man kemisk analyse an? Hvad er magnetisme? Hvad sker der med magnefeltet i en spole der er tilsluttet jævnstrøm? Vekselspænding? Tak på forhånd!
  • Hubbles lov

    Forumindlæg
    Jeg går i 1.G og skal til fysik eksamen her d. 17. juni, og er i gang med at læse op. Jeg synes det er svært med Hubbles lov, er der nogen der kan forklare den kort og simpelt, så en som mig på C-niveau forstår det? På forhånd tak! :-)
  • Energiforhold ved temperatur - og faseændringer

    Forumindlæg
    Hej SP Jeg skal til Fysik B eksamen, men tænker på, hvad der kunne være mest relevant at komme ind på, hvis man får et spørgsmål, som relaterer sig til energiforhold ved temperatur - og faseændringer? Er der nogen, der lige kan give nogle hints? Mvh.
  • Ellære - belastningskarakteristik

    Forumindlæg
    Hej Jeg skal til fysik B eksamen snart, og ud fra en af opgivelserne for ellære står der belastningskarakteristik, men kan ikke huske, hvad det er.. Er der nogen, der lige kan forklare mig kort om det, og hvad jeg kan komme ind på om belastningskarakteristik på B niveau? Mvh.
  • Præsentation af bevægelse med konstant acceleration

    Forumindlæg
    Hej, jeg har fået stillet til opgave, at præsentere emnet; bevægelse med konstant acceleration. Er der nogle der evt. kan guide mig hen i, i hvilken retning jeg skal starte? Og måske nogle gode bud på, hvad jeg kunne skrive om? Dette er til fysik C-eksamen.