Fysik
Hubbles lov
Jeg går i 1.G og skal til fysik eksamen her d. 17. juni, og er i gang med at læse op.
Jeg synes det er svært med Hubbles lov, er der nogen der kan forklare den kort og simpelt, så en som mig på C-niveau forstår det?
På forhånd tak! :-)
Svar #1
05. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)
Hvis du sætter dig ud, en stjerne klar aften og nat, med en stjernekikkert og laver detaljeret målinger af galaksers rødforskydning og deres afstand til os, ville du finde en linær sammenhæng i din data. Men eftersom små rødforskydninger omtrent er ligefrem proportionalt med hastigheden, har du altså også en lineær sammenhæng mellem hastigheden af galaskserne og deres afstand til os.
Derfor kan hubble lov skrives : v = H0 * R
Hvor v = hastigheden af galaksen, R = afstanden til galaksen og H0 = er den fermøse Hubble konstant til dette tidspunkt i universets historie.
Hvordan skal denne Hubbles lov nu fortolkes ?
Det den virkelig siger, er at det ikke er galakserne som sådan der bevæger sig væk fra os, men istedet alt i universet der bevæger sig væk fra alt andet. Dette skyldes universets udvidelse.
Svar #2
NB. Hubbles konstant er ikke nødvendigvis 'konstant'. Faktis er der stor evidens for at den er tidsafhængig.
Svar #3
Og endelig kom med spørgsmål til ting du gerne ville have uddybet.
Skriv et svar til: Hubbles lov
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.