Fysik

Emission/absoprtionssprektrum

03. oktober 2025 af karlakjaer - Niveau: B-niveau

Hej :) 

Jeg har en aflevering for hvor jeg skal forklare hvad et emissionssprektrum og et absorptionsspektrum er. Forstår reelt godt teorien bag, men skal give min redegørelse på baggrund af en figur. Vi lavede et mindre forsøg i undervisningen - men jeg zonede vidst lidt ud dengang, og kan ikke helt huske detaljerne. Hvis nogen kunne hjælpe ville der være dejligt :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2025 af mathon

Forstår reelt godt teorien bag:

Du ved så, at
                                    absorptionsspektret observeres, når hvidt lys går gennem en kold gas.
                                                                        De derved absorberede bølgelængder ses som
                                                                        sorte linjer.

emissionsspektret   observeres, når exciterede atomer udsender lys
                                                                       - set i spektrograf - i sine komponenter med
                                                                       forskellige bølgelængder.

Brugbart svar (0)

Svar #2

Tilbage står så:
                                     Hvad er et exiteret atom?

og
                                     Hvad sker, når et exiteret atom afkøles?

samt
                                        \lambda=\frac{h\cdot c}{\Delta E}                               h er Plancks konstant.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. oktober 2025 af mathon

Korrektion:

\lambda=\frac{h\cdot c}{\Delta E}  rettes til   \lambda=\frac{h\cdot c}{\left|\Delta E\right|}

Skriv et svar til: Emission/absoprtionssprektrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.