Fysik

Zinkplade og kuldespray

02. oktober 2025 af karlakjaer - Niveau: B-niveau

Hej! Jeg har egentlig fysik på B-niveau, men tror det er en A-niveaus opgave jeg sidder fast i, i min aflevering - for ræference :)

Opgaven er vedhæftet

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2025 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2025 af ringstedLC

a) Zinkpladens energitab bliver til fordampningsvarme:

\begin{align*} m_Z\cdot c_Z\cdot\bigl(T_2-T_1\bigr) &= m_S\cdot L_S \\ L_S &= ... \end{}

Husk antagelse om energibevarelse!

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. oktober 2025 af mathon

Vurdering af kuldesprayens fordampningsvarme \textit{L}

Tankegang (som i #2)

a) Antagelsen: Zinkpladens termiske energiændring kun transformeres til sprayens fordampning - dvs     
    energibevarelse:

zinkpladens energiændring     =      sprayens fordampning

\textup{m}_{Zn}\cdot \textup{c}_{Zn}\cdot \left|\Delta T\right|=      \textup{m}_{spray}\cdot \textup{L}_{spray}

\begin{array}{lllllll} \left(0.0864\;\mathrm{kg} \right )\cdot \left(0.39\;\mathrm{\frac{kJ}{kg\cdot C}} \right )\cdot \left|(6-24)\;\mathrm{C} \right |=\left(0.0021\;\mathrm{kg} \right )\cdot \textup{L}_{spray}\\\\ \textup{L}_{spray}= ... \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. oktober 2025 af mathon

HUSK:
                Fordampning er (her) et faseskift fra spray-væske til spray-gas af SAMME temperatur.

Skriv et svar til: Zinkplade og kuldespray

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.