Fysik

SRO i fysik og matematik

02. juni 2025 af upontheabyss - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal lave et mundtligt forsvar. jeg har haft fysik og matematik som fag.

Jeg er i tvivl om hvodan jeg skal snakke om metode. Jeg har jo brugt hypotetisk-deduktiv metode og  aksiomatisk-deduktiv metode. Men hvordan skal jeg 'diskutere' mine metodevalg, og snakke om svagheder/styrker. og hvilke metoder man ellers kunne have brugt

Jeg skal også inddrage den videnskabelige basismodel. Hvordan gør jeg det?

Er der nogen der er nogle gode eksempler på hvad man kan sige til sådant et forsvar?

Håber nogen vil hjælpe :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2025 af mathon

Indledende uddrag af
                            https://emu.dk/stx/paedagogik-og-didaktik/teori-og-metoder/videnskabsteori-og-tvaerfaglighed

Didaktiske udfordringer i forbindelse med videnskabsteori

Elever som skal skrive en større opgave, vil typisk være mest optaget af at få hold på den faglige viden i projektet og kan have svært ved at se hvordan videnskabsteori kan bidrage til dette.

Dette skyldes formentlig en kombination af flere forhold, herunder

at eleverne er usikre på hvad begreber som ’metode’ eller ’teori’ dækker over,

at mange videnskabsteoretiske temaer forudsætter et så højt abstraktionsniveau, at det kan være vanskeligt at forbinde fx diskussioner om konstruktivisme eller videnskabelig udvikling til sit eget konkrete projekt om fx Sherlock Holmes og victoriansk byudvikling, og

at det typisk er lettere at håndtere kvalitetskriterier for tilegnelse af fakta (som fx årstal og formler) end for undervisningsudbytte i form af færdigheder og kompetencer (som fx hvornår en elev har lavet en god problemformulering eller en overbevisende analyse).

Disse udfordringer kan betyde at de krævede videnskabsteoretiske refleksioner ikke bliver integreret i projektet, men snarere får karakter af at være tilføjet som en eftertanke. Og hvis det sker, bliver elevens læringsudbytte i selve projektarbejdet nedsat og eleven kan få svært ved at gennemskue de bedømmelseskriterier der angår metoderefleksioner i forbindelse med den mundtlige prøve.

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2025 af mathon

Kort fortalt om basal videnskabsteori:
 https://cg-gym.dk/wordpress/wp-content/uploads/2023/01/CGs-elevvejledning-om-metoder-og-basal-videnskabsteori.pdf

Viden om basal videnskabsteori forsta°r vi som viden om hvordan og hvorfor man arbejder metodisk pa° en relevant ma°de i sit eget projekt om netop den sag og med de fag som indga°r. Det handler ogsa° om hvorvidt man kunne have gjort andet og med hvilke konsekvenser.

Basal videnskabsteori handler altsa° om at have blik for at det man gør i sin undersøgelse (metoderne og brugen af materialet), har betydning for ens resultater. Og for at der er forskel pa° fagene.

Fagenes metoder er udtryk for forskellige videnskabelige tilgange fx humanistiske, samfundsvidenskabelige, naturvidenskabelige, og der kan være vigtige metodiske forskelle pa° hvordan fagene arbejder, og hvad der er ma°let for fagenes undersøgelser sammenlignet med andre fag. Arbejdet med basal videnskabsteori kan ogsa° handle om videnskabelig redelighed, idealet om objektivitet og uafhængighed.

Skriv et svar til: SRO i fysik og matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.